Finding Nemo; de film over Nemo de clownvis die gevangen wordt door duikers en in een aquarium van een tandarts terechtkomt; wie kent deze film niet. Finding Nemo was een groot succes en haalde maar liefst $936.7 miljoen op. Maar behalve dat het een zeer vermakelijke film is, heeft het een duidelijke boodschap: laat vissen in de oceaan, daar waar ze thuis horen.
Helaas bleek niet iedereen deze boodschap te begrijpen. Volgens wetenschappelijk tijdschrift Hakai steeg de verkoop van clownvissen met maar liefst 40% na de film. En ook al worden clownvissen gefokt voor de verkoop als aquariumvis, nog vaak worden deze dieren in landen zoals Indonesië en de Filipijnen uit het wild gevangen en verscheept naar Westerse landen. Anita Nedosyko van Saving Nemo Conservation Fund:
“Doordat deze landen geen wetten hebben op het gebied van visserij, gaat dit vaak gepaard met schadelijke manieren van vissen zoals het vissen met cyanide.”
Saving Nemo Conservation Fund werd vlak na de premiere van Finding Nemo opgericht om mensen te informeren en bewustwording te creëren. Ook werd een fokprogramma gestart om de vissen weer in het wild uit te zetten. Dit bleek ingewikkelder dan het lijkt. Zoals de film laat zien leven clownvissen tussen de tentakels van anemonen. Waar deze tentakels voor andere vissen gevaarlijk zijn, levert het de clownvis juist veiligheid op. Maar vissen die in gevangenschap worden geboren, zijn niet bestand tegen de giftige tentakels en gaan deze liever uit de weg. Hierdoor zijn de dieren een makkelijke prooi voor andere vissen.
Deze maand komt Pixar’s nieuwe film ‘Finding Dory’ uit. Wetenschappers zijn bang dat deze film hetzelfde effect gaat hebben als Finding Nemo 13 jaar eerder en dat de vraag naar Picasso-doktervissen (Dory) aanzienlijk zal stijgen. Maar in tegenstelling tot clownvissen worden Picasso-doktervissen niet gefokt en voor 100% gevangen. Hierdoor is deze vis nog kwetsbaarder dan de clownvis. En ook al is deze vis nog geen bedreigde diersoort, bij het stijgen van de vraag kan dit zomaar veranderen.
Dory, ingesproken door Ellen DeGeneres, heeft zich al duidelijk uitgelaten over de kwestie.
“De hele sequel gaat juist over herstel en het terugzetten van dieren in de oceaan. Hopelijk zorgt deze film ervoor dat er een discussie op gang komt, want het is de hoogste tijd dat er iets gedaan wordt om de oceanen te beschermen.”
Het is niet de eerste keer dat een film ervoor zorgt dat de verkoop van een specifiek dier stijgt. Nadat 101 Dalmatiërs uitkwam was er een stormloop op Dalmatiër pups. Helaas werd er een tijdje later ook een stijging gezien in het aantal Dalmatiërs dat werd afgestaan aan asiels. Maar niet alleen vissen en honden zijn het slachtoffer. Na de succesvolle Harry Potter films werd massaal gezocht naar uilen en ook schildpadden werden een impuls-aankoop na de film Teenage Mutant Ninja Turtles. Recentelijk steeg de vraag naar woestijnvossen enorm, door het karakter Finnick in de Disney-film Zootropolis.
Bronnen: Washington Post, NY Post, Yahoo ©PiepVandaag.nl Lenny Haanen
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?