Dankzij de beslissing van Yves Saint Laurent en Brioni om geen bont meer te gebruiken, wordt de Kering Group, één van ´s werelds grootste luxe modebedrijven, volledig bontvrij.
Bontvrij
Yves Saint Laurent en Brioni waren de laatste merken van de Kering Group die nog bont gebruikten in hun collecties en dat verandert nu vanaf de herfstcollecties van 2022. Kering is het moederbedrijf van veel grote namen, zoals Yves Saint Laurent, Balenciaga, Brioni en Gucci. Deze laatste kondigde al in 2017 aan een bontvrijbeleid te gaan volgen. Nu wordt Kering dus volledig bontvrij. Deze aankondiging is weer een belangrijke klap voor de teruglopende bonthandel. De weinige overgebleven modemerken die nog wel bont gebruiken, worden hiermee onder druk gezet om het voorbeeld te volgen.
Kering has taken the decision to stop using animal fur.
Starting from the Fall 2022 collections, none of the Group’s Houses will be using fur. https://t.co/zuMPwTNuHY #KeringForSustainability #FurFree pic.twitter.com/68gTtDlMXZ— Kering (@KeringGroup) September 24, 2021
Een stap voorwaarts
“De tijd is nu gekomen om een nieuwe stap voorwaarts te zetten en een einde te maken aan het gebruik van bont in al onze collecties. De wereld is veranderd, net als onze klanten, en luxe moet zich daar natuurlijk aan aanpassen”, zei François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering. Hij vermeldt daarbij dat de Kering groep altijd heeft laten blijken bereid te zijn om de praktijken binnen de keten en luxesector te verbeteren. Op de website van Kering wordt geschreven dat het niet langer mogelijk is om luxe op te vatten als iets dat niet duurzaam is, met het oog op de samenleving en het milieu waar het zich op lange termijn mee verbindt.
#Kering, parent company to #furfree brands like Gucci & Balenciaga, recently announced that it will end the use of #fur in ALL of its collections. That means Saint Laurent, Brioni & other brands under Kering will officially be fur-free, starting with the Fall 2022 collections. pic.twitter.com/ZcR6oBP3Lr
— ADI (@AnimalDefenders) September 29, 2021
Een bontvrij tijdperk
PJ Smith, directeur modebeleid van Humane Society of the United States, gaf aan dat Kering een belangrijke vertegenwoordiger is van luxe mode. Met deze aankondiging wordt een nieuw tijdperk ingeluid voor wat als luxe mode gezien wordt; de begrippen sociaal verantwoord, ethisch en innovatief worden daar nu bij inbegrepen.
“We hopen dat de rest van de mode-industrie zal opmerken dat het verkiezen van medeleven en innovatie boven een verouderd idee van luxe noodzakelijk is.”
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Annick Nieuwkoop