Wilde dieren worden op grote schaal door influencers mishandeld en gebruikt om likes op sociale media te krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC). De wilde dieren worden als ‘huisdier’ gedwongen tot verkleedpartijen, om aan de lijn te lopen, regelmatig gedrogeerd en mishandeld, ook seksueel.
Wie heeft er niet al eens een traantje weggepinkt bij het zien van een onschuldig dier in nood, dat op het nippertje wordt gered door een barmhartige held en onder diens rond-de-klok-zorg weer helemaal opknapt? Begrijpelijk, wat van dat soort verhalen worden we warm en ze geven ons hoop. Maar zoals vaker in de wereld, is iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, ook hier vaak onwaar. Achter de zogenaamde dierenvrienden schuilen in veel gevallen koude influencers, die de dieren als ‘props’ gebruiken om ‘likes’ – en dus geld – te genereren. De dieren worden mishandeld en vaak wordt zo’n ‘reddingsactie’ volledig in scene gezet.
Verontrustende trend bij influencers
Volgens de SMACC is het gebruiken van dieren voor likes een groeiende trend. Het afgelopen jaar werden in een onderzoek 860 video’s geteld op Facebook, YouTube, TikTok en Instagram waarin dieren expres in gevaarlijke situaties werden gebracht. Zo liepen de dieren kans om te verdrinken, verstikken of gewond te raken. De reactie van de dieren werd door zogenaamde influencers gefilmd, omdat dat interessante content zou opleveren. Het onderzoek was beperkt in menskracht en tijd, anders zou er een veelvoud aan beelden gevonden zijn: de voorraad was helaas nog lang niet uitgeput.
De onderzoekers troffen onder andere tijgers aan die aan een leiband werden meegesleept en leeuwenwelpjes die luiers moesten dragen. In ernstigere gevallen werden apen seksueel misbruikt en in babykleertjes gedwongen aan menselijke tepels te zuigen, terwijl andere door hun eigenaars werden aangevallen om zogenaamd ‘discipline’ af te dwingen. In totaal ging het om ten minste 97 verschillende diersoorten.
Ernstig leed door toegenomen vraag
De dieren in deze beelden lijden, want ze worden behandeld als objecten, gemanipuleerd voor de camera en leven in onnatuurlijke omstandigheden. Toch worden deze video’s en beelden afgeschilderd als ‘schattig’ en ‘grappig’. Verontrustend is dat de beelden ook het houden van deze wilde dieren bevorderen, wat betekent dat meer mensen ze waarschijnlijk als huisdier zullen kopen, wat meer lijden veroorzaakt.
SMACC Lead Coordinator Nicola O’Brien:
“We hebben ook een echt verontrustende en groeiende trend gevonden in video’s met apen, meestal baby’s, die op het randje van de dood lijken en die door hun eigenaars worden gereanimeerd en andere medische ‘behandelingen’ krijgen.”
Hoe het komt, dat er steeds meer dieren te zien zijn die gruwelijk worden behandeld, is nog onduidelijk. SMACC vreest dat de inhoud het gebruik van wilde diersoorten als huisdier normaliseert, waardoor de vraag ernaar is toegenomen.
Meta heeft de meeste beelden
Uit de verzamelde gegevens van 50 vrijwilligers bleek dat Meta (moederbedrijf Facebook, Instagram en WhatsApp) en YouTube (Google) de platforms leken te zijn met het grootste aantal video’s waarop wilde dieren als huisdieren worden afgebeeld. De woordvoerder van Meta, Jen Ridings, zegt dat het bedrijf de inhoud zal bekijken en actie zal ondernemen tegen degenen die de richtlijnen schenden. Het huidige beleid van Meta verbiedt gewelddadige en grafische inhoud en dit omvat expliciet lichamelijk letsel of misbruik van dieren. Maar de organisatie heeft echter geen beleid voor content waarin wilde dieren als huisdier worden getoond. De aangetroffen beelden waren direct door de onderzoekers aangegeven, maar bleken nog steeds niet verwijderd in oktober 2022.
YouTube en TikTok
Ook met de andere platforms is contact opgenomen. YouTube gaf aam dat hun beleid inhoud verbiedt inhoud met opzettelijk fysiek lijden of schade aan dieren. Maar ook zij hanteren een andere definitie van ‘lijden’ dan de onderzoekers. Van geen van de schadelijke video’s die de onderzoekers op YouTube hadden aangetroffen, vond de organisatie dat deze dat het beleid schendt. TikTok heeft nog niet gereageerd.
Dave Neale is directeur dierenwelzijn van AnimalsAsia en ook bij het onderzoek betrokken:
“Sociale platforms zouden mensen moeten verbieden om inhoud te plaatsen als blijkt dat ze de regels overtreden. Ze moeten ook details delen met wetshandhavers als posts in strijd zijn met de wet- en regelgeving op het gebied van dierenbescherming en/of handel in wilde dieren.”
.
Rapporteren
Duidelijk is, dat er nog een lange weg te gaan is om al deze beelden voorgoed van social media af te krijgen. Hier is ook een belangrijke rol weggelegd voor de kijkers: zie je beelden waar sprake is van dierenleed, rapporteer dat beeld dan bij de SMACC en het platform waar je het aantrof. En influencers moeten hun rol als beïnvloeder serieus gaan nemen, zonder plat machogedrag ten koste van dieren.
Het onderzoeksrapport is te vinden op de SMACC-website. Er is een versie beschikbaar zonder schokkende beelden.
Bronnen:
- Daily Star
- Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC)
©AnimalsToday.nl Liesbeth Riekwel