De 5 kandidaten zijn bekend voor de Liegebeestverkiezing 2022, jaarlijks georganiseerd door Wakker Dier. Het gaat om de ‘Boeren houden van koeien’ commercial, de ‘eerlijke ingrediënten’ van Van Dobben, de ‘vrije’ kalfjes van PLUS*, de ‘natuurlijk’ gekweekte tilapia van JUMBO en ‘optimaal welzijn’ in de geitensector. Mensen kunnen vanaf vandaag stemmen op hun ‘favoriet’: wie wordt Liegebeest 2022?
Met de Liegebeestverkiezing wil Wakker Dier jokkende en misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken. Mooie praatjes houden consumenten voor de gek en verstoren de markt voor écht diervriendelijkere producten. Met de verkiezing houdt Wakker Dier bedrijven en consumenten scherp. Op 6 september wordt de winnaar bekendgemaakt.
*Update:
.
Wie wordt Liegebeest 2022?
Dit zijn de 5* genomineerden:
‘Eerlijk’ dierenleed
Van Dobben pocht op verpakkingen over ‘eerlijke ingrediënten’. Opvallende woordkeuze voor vlees van kalfjes die zonder moeder, op een rooster, zo snel mogelijk worden vetgemest. Of net zo eerlijk: plofkip. Een doorgefokt dier, levend in propvolle stallen en in amper zes weken al klaar voor de kroket. Anne Hilhorst van Wakker Dier:
“Dat noemen wij geen eerlijke ingrediënten, maar gepaneerd dierenleed.”
.
Boeren houden van koeien
‘Boeren zorgen goed voor hun koeien’ klinkt het in de commercial gemaakt door de jonge boerenvereniging van Nederland. Beelden van gezonde koeien, lekker in de wei. Een veel te rooskleurig beeld. Een kwart van de koeien komt nooit buiten en veel koeien zijn ziek. Zo heeft jaarlijks meer dan de helft last van ontstekingen aan de klauw (voet) en bij een kwart is de uier pijnlijk ontstoken. Hilhorst:
“Veel boeren zorgen vooral goed voor hun eigen hachje.”
.
*Boerentrots: opgesloten kalfjes
PLUS Boerentrots kalfsvlees is niets om trots op te zijn. Volgens de supermarkt kunnen de kalfjes ‘vrij rondlopen’, en ‘zelf bepalen of ze willen staan, lopen, liggen, spelen of slapen’. Maar wel in een dichte stal en in hun eigen poep, met slechts 1,8 m2 leefruimte per kalf. De enige keer dat de kalfjes buiten komen is op weg naar de slacht.
*Update: Op 17 augustus 2022 heeft Plus aan Wakker Dier bekendgemaakt dat Boerentrots kalfsvlees niet meer verkocht zal worden. De claims over het welzijn van de kalfjes worden verwijderd.
Onnatuurlijk gekweekt
Op de website bluft Jumbo dat hun tilapia wordt gekweekt in een omgeving waar ‘zoveel mogelijk natuurlijk gedrag wordt gestimuleerd’. In feite worden ze gekweekt met een hoge dichtheid in een vervuild meer. Met meer dan 33 vissen per kubieke meter. Als ze deze ‘natuurlijke’ omstandigheden al overleven, worden ze vervolgens vaak onverdoofd geslacht.
‘Optimaal welzijn’ van de geit
De geitensector spreekt in de campagne ‘ontdek de geit’ over ‘optimaal welzijn’ van de Nederlandse geiten. Opvallend, want er is veel mis in de sector. Veel babygeitjes overlijden binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en mogen nooit klimmen, een basisbehoefte voor een geit. Hun leven is verre van optimaal.
.
Wakker worden
Met de Liegebeestverkiezing ontmaskert Wakker Dier bedrijven die consumenten voor de gek houden over dierenwelzijn. De verkiezing is effectief gebleken. Ieder jaar kondigt een deel van de kandidaten aan hun producten te verbeteren of te stoppen met mooie praatjes. In 2021 werd de Keurslager uitgeroepen tot grootste Liegebeest en in 2020 won ‘plofkipgigant’ Kloeke Kip.
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
- Lees ook:
.
©AnimalsToday.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Eigenlijk zou je helemaal niet moeten kiezen maar zouden al deze voorbeelden en ook nog een heleboel andere nadrukkelijk in de media onder de aandacht gebracht moeten worden zodat het die bedrijven eindelijk eens moeilijk gemaakt wordt om te blijven liegen en consumenten met allerlei geraffineerde gladde praatjes en onzin intens dierenleed aan te smeren.