Vandaag start Wakker Dier een tv-campagne tegen het gekiloknal van supermarkt Emté. Emté eindigde afgelopen half jaar hoog in de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier, en is daardoor target in de campagne. Door te stunten met onder andere plofkip en industrievarken probeert Emté klanten naar haar winkels te lokken, maar voor die kiloknallers betalen de dieren de prijs. Zo is er per varken van 25 kilo nog geen winkelwagentje aan ruimte in de stal. Kortom: Kiloknallers. Dat kun je niet verkopen.
Nog geen winkelwagen aan ruimte
In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte: als het 15 tot 30 kilo weegt, hoeft er per dier maar 0,3 m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimale wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m2 ruimte per dier in de stal.
Varkensleed als klantenlokker
Veel supermarkten hebben nog vlees van industrievarken in de folder staan. Zo ook supermarkt Emté. Zij ‘pronkten’ afgelopen half jaar zelfs regelmatig met industrievarken op de voorkant van de folder. Een plek die extra opvalt, en daardoor extra veel klanten naar de winkel trekt. En dat terwijl de supermarkten – inclusief Emté – al in 2013 aangaven te gaan stoppen met dit industrievlees.
Emté prijkt bovenin kiloknaller ranglijst
Naast industrievarken stuntte supermarkt Emté afgelopen half jaar ook nog altijd met plofkip en vlees van uitgemolken melkkoeien. Omdat Emté zowel in absolute als relatieve zin veel kiloknallers heeft, eindigt zij consequent in de bovenste regionen van de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier staat. Daarom spreken we Emté nu aan op tv. Bij Emté was het afgelopen half jaar bijna 80 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller, meer dan 400 stuks. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg van de kiloknaller-ranglijst en de tabel met uitslagen.
Stop de kiloknaller
Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel negatieve gevolgen voor consument, boer en dier. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Daarom voert Wakker Dier campagne tegen kiloknallers en voor aandacht voor diervriendelijkere alternatieven. Wakker Dier krijgt voor haar campagne steun uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten. Lees meer over de campagne.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Ik kom eerlijk gezegd nooit bij de Emté, dus ik kan er niet helemaal over oordelen. Maar ik vind het altijd wel belangrijk om de andere kant van het verhaal te horen. Dit is uit een artikel uit het Brabants Dagblad:
EMTÉ is het niet eens met de criteria die Wakker Dier hanteert om de Veghelse supermarktketen in een tv-spotje aan de schandpaal te nagelen. Wakker Dier vindt dat EMTÉ te vaak met kiloknallers adverteert.
,,Zij beschouwen al het vlees zonder Beter Leven-keurmerk als kiloknaller”, zegt woordvoerder Philip van den Brand. ,,Dat is niet helemaal eerlijk. Zo verkopen wij Natuurvlees, dat afkomstig is van koeien die in natuurgebieden hebben gegraasd. Maar dat telt Wakker Dier dus niet mee. Dat deden ze vorig jaar ook al niet. We hebben dat bij ze aangegeven, maar ze doen er niets mee.”
Volgens Wakker Dier adverteerde EMTÉ in het eerste halfjaar van 2016 436 keer met kiloknallers, tegen 112 keer met gekeurmerkt vlees. Bij EMTÉ hebben ze ook geteld. ,,Wij komen op 128 advertenties met duurzaam vlees en 396 andere.”
Plofkip in de ban
Van den Brand meldt verder dat EMTÉ per 14 augustus de plofkip definitief in de ban doet. ,,Die vervangen we door ons concept de Betere Kip, geproduceerd volgens door onze eisen voor dierenwelzijn.”
EMTÉ is lang niet de eerste supermarkt die stopt met de plofkip, een kip die opgroeit volgens de minimumeisen die Europa aan dierenwelzijn stelt. Eerder haalden onder meer Albert Heijn en Jumbo de plofkip uit het schap.
Helemaal goed!
De Emté is een oerconservatieve supermarktketen en onderdeel van groothandel Sligro die de laatste 5 jaar steeds meer biologische producten uit hun assortiment heeft geschrapt. Zelfs biologisch brood, boter, doperwten, vastkokende aardappelen, komkommer, tomaten, cherrytomaatjes, en nog véél meer is uit hun schappen verdwenen. Brood wat zij om 5 minuten voor sluitingstijd over hebben kun je niet met korting kopen, maar gaat 5 minuten later in de container. En dus niet bijvoorbeeld naar de Voedselbank, zo is ons door medewerkers verteld die zich er eigenlijk diep voor schaamden.
Emté, weg ermee.
Of ga met de tijd mee en kies voor gezonde milieu en diervriendelijke producten.