Supermarkten maakten in 2013 30 procent meer reclame met plofkip dan in 2012. Albert Heijn laat de grootste stijging zien van 54 naar 108 aanbiedingen. De grootste 8 supermarkten hadden in totaal 566 keer aanbiedingen met plofkip t/m week 50 vergeleken met 431 aanbiedingen in dezelfde weken in 2012. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar de aanbiedingen op de websites en folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus.
Aanbiedingen van diervriendelijkere kip kwamen maar mondjesmaat voor: slechts 8 procent van alle kipaanbiedingen waren voor kip met 1 Beter Leven ster en een luttele half procent voor biologische kip. Het gestunt van de supermarkten met plofkip staat haaks op een belofte uit februari dit jaar waarin zij aangaven dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief. “Schandalig”, vindt Wakker Dier het aanhoudende gestunt, “supermarkten houden hiermee de verkoop van de omstreden plofkip kunstmatig hoog en dragen daarmee bij aan ernstig dierenleed en het probleem van antibioticaresistentie”. Wakker Dier roept de consument op om in 2014 de kiloknallende supermarkten te mijden en boodschappen te doen bij verantwoorde winkels, totdat de supermarkten hun goede voornemens waarmaken.
Onderzoek Wakker Dier
Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de 8 grootste supermarkten. In 2012 stuntten de bovengenoemde supermarkten in de eerste 50 weken 431 keer met plofkip, 19 keer met kip met 1 Beter Leven ster en 2 keer met biologische kip in hun folder of website . In 2013 waren dat (in de eerste 50 weken) 566 stunts met plofkip, 50 aanbiedingen met 1 ster kip en 3 keer met biologische kip. Albert Heijn liet de grootste stijging zien en verdubbelde het aantal plofkipaanbiedingen van 54 naar 108. Andere grote plofkipstunters dit jaar zijn C1000 (122), Dirk/Bas/Digros (103), Emté (90) en Plus (79). Eerder dit jaar liet Wakker Dier zien dat Albert Heijn met regelmaat de verkoop van plofkip opdrijft door te stunten met de voordeelverpakking plofkipfilet.
Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche (CBL persbericht en advertentie, feb 2013) dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen.
Naast het aantal plofkipaanbiedingen is ook het aantal aanbiedingen met kip met 1 Beter leven ster gestegen van 19 tot 50 aanbiedingen, echter het blijft een schamele 8% van het totaal. Het merendeel komt van Albert Heijn (27 keer), daarna bieden Lidl (11) en Plus (9) deze kip het meeste aan. Aldi, C1000, Dirk, Emte en Jumbo promootten nooit of nauwelijks diervriendelijker gehouden kip in 2013.
Campagne Stop de Plofkip
Begin 2012 startte Wakker Dier een langlopende campagne tegen de plofkip. De plofkip is het meest gehouden dier in Nederland. In zes weken tijd wordt ze vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo. Met 20 anderen leven leeft ze op een vierkante meter in een dichte stal in haar eigen ontlasting. Door de snelle groei hebben de kuikens last van voetzweren, kreupelheid, kortademigheid en hartproblemen. Wakker Dier wil dat Nederland de plofkip in de ban doet en overstapt op kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze krijgt volgens recent grootschalig onderzoek van de Wageningen Universiteit maar liefst 85% minder antibiotica.
Veel grote A-merken zoals Unilever en Struik, tientallen gerenommeerde bedrijfskantines, 24 ziekenhuizen, alle merken babyvoeding en de eerste supermarkt stappen af van de plofkip. Ondanks de stijging in plofkip aanbiedingen, neemt de consumptie van plofkip in Nederland af en de consumptie van kip met een Beter Leven hard toe. ‘Plofkip’ werd uitgeroepen tot woord van het jaar 2012. Wakker Dier blijft campagne voeren voor een plofkip-vrij supermarktschap.