Wie is het grootste Liegebeest van 2014? Wakker Dier nomineert dit jaar: de roomboter van de Aldi, Jan Pannekoek, Valess, zalmpaté van John West, Goudse kaas van de Plus en Authentieke vleeswaren van de Coop. Deze liegebeesten misleiden consumenten over koeien in de wei, kooieieren en plofkip. Op www.wakkerdier.nl/liegebeest kan iedereen een Liegebeest Top 3 samenstellen. De stembus is tot en met 17 september geopend. De kandidaat met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2014! Deze jaarlijkse publieksverkiezing van Wakker Dier werd eerder gewonnen door McDonald’s, ‘duurzame’ Iglo plofkip-sticks, het ‘scharrelei’ uit potdichte krappe stallen en het ‘daar worden we allemaal vrolijk van’ kalfsvlees.
Dierenleed vaak verdoezeld
Door mooie en misleidende praatjes op foute producten krijgen écht eerlijke producten bijna geen kans. De Liegebeesten verleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten.
De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast door deze verkiezing en diverse klachten van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. En sommige fabrikanten zetten echt stappen; zij passen het product aan in plaats van de verpakking. Zo verving Albert Heijn vorig jaar de plofkip in hun Excellent producten door kip met één Beter Leven ster.
Wakker Dier is blij om te constateren dat er steeds minder misleidende producten en reclames zijn te vinden op het gebied van dierenwelzijn. Zo wordt het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en staan er geen plaatjes meer van blije weide-kippen op dozen van scharreleieren. Maar oplettendheid blijft geboden!
Liegebeesten van voorgaande jaren
Vorig jaar ging de Liegebeest-titel naar McDonald’s vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg het CDA de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term ‘scharrelei’ de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
Het is bizar hoe het toegestaan is om consumenten zo ongelooflijk voor de gek te houden. Maar helaas worden de opeenvolgende regeringen met telkens VVD, CDA en PvdA in wisselende combinaties grotendeels aangestuurd door de grote bedrijven. Kortzichtige financiële korte termijn belangen maken voor een groot deel de dienst uit. Gezondheid, welzijn, natuur, milieu en dierenwelzijn worden helaas nog altijd daaraan ondergeschikt gemaakt. En de meeste consumenten willen het niet eens weten en pikken en slikken het allemaal.
Wat supermarkten wel allemaal niet doen voor een paar centen.
Het ene product is nog beter dan de andere, maar ze vergeten om te zeggen dat in hun meeste producten bijna geen voedingswaarden meer zitten, maar daarvoor in de plaats extra veel chemische troep, zodat de consument het toch nog lekker vind en daar trappen wij nog steeds massaal in, met alle gevolgen vandien, ziekelijke mensen die veel medicijnen nodig hebben, waar weer de farmaceutische industrie weer veel aan verdient.
Mijn stemmen zijn verdeeld !