Wakker Dier start met tv-spot tegen plofkip bij McDonald’s
Vanaf 1 juli is de commercial van Wakker Dier tegen plofkip bij McDonald’s opnieuw te zien op televisie. Terwijl bijna alle supermarkten gestopt zijn met plofkip, blijft McDonald’s dit dierenleed serveren. In de commercial worden consumenten opgeroepen de plofkip van McDonald’s te ‘redden’. De commercial is een vervolg op de tv-spot uit 2016 waarin kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren hun entree deden.
De kip van McDonald’s is snelgroeiende plofkip
McDonald’s is het grootste horecabedrijf van Nederland met maar liefst 248 restaurants en drie miljoen gasten per week. Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en het nieuwe groene logo, is alle kip nog steeds plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden en een smartphone aan extra leefruimte, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.
Plofkipjes Fatty, Blisty, Puffy en Cripple illustreren welzijnsproblemen
In de tv-commercial draait het om de vier plofkipjes Fatty, Blisty, Puffy en Cripple. Zij illustreren een aantal (welzijns)problemen van plofkippen: ongezond snelle groei (Fatty), pijnlijke voetzweren (Blisty), snel last van hitte (Puffy) en kreupelheid (Cripple).
Plofkippen groeien extreem snel, meer dan 60 gram per dag. Vooral de borstspieren – de latere kipfilets – worden opvallend groot. Hier is het ras speciaal op gefokt. Kipfilet is voor de westerse consument namelijk het meest geliefde stuk kip. Door die snelle groei kan de kip al naar de slacht terwijl ze nog maar een jong kuiken is.
Een combinatie van genen en volle stallen, maar bovenal natte vloeren en bijtende poep, zorgt ervoor dat de voetzolen van het dier worden aangetast. In veel gevallen lijdt dit tot pijnlijke zweren. Een combinatie van deze zweren, genetische aanleg en een hoog gewicht zorgt ervoor dat veel plofkippen kreupel zijn.
Plofkippen groeien snel en produceren daardoor veel hitte. Bovendien zitten er heel veel plofkippen dicht op elkaar in een stal. Dan wordt het al snel te warm. Omdat kippen niet kunnen zweten, hijgen ze om de hitte kwijt te raken.
Red de plofkip, eet haar niet op
De commercial is een metafoor voor het leed dat de plofkippen wordt aangedaan. Kippen zouden niet gefokt moeten worden op ultrasnelle groei. Ook zouden ze niet hun korte leven moeten slijten in een overvolle stal, zonder daglicht en in hun eigen poep. McDonald’s houdt dit dierenleed in stand door plofkip te gebruiken in bijvoorbeeld haar kipnuggets. Wij roepen in deze commercial op daar een einde aan te maken door deze producten niet te kopen en de plofkip ‘te redden’ van McDonald’s.
Campagne stop de plofkip
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen de plofkip. Supermarkten zijn inmiddels vergevorderd met het omschakelen naar een diervriendelijkere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Zo staat het nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. Het wordt hoog tijd dat ook zij de plofkip in de ban doen. Te beginnen bij de grootste en bekendste restaurantketen van ons land, McDonald’s.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
3 Comments
Comments are closed.
Heel goed dat Wakker Dier dit aan de kaak blijft stellen. De vleesbranche doet er alles aan om de erbarmelijke omstandigheden en omgang met de honderden miljoenen dieren per jaar in Nederland in stand te houden en te verdoezelen. De consument moet vooral de onzinsprookjes blijven geloven “dat de dieren het in Nederland allemaal héél goed hebben, dat er héél strenge regels zijn en dat dat allemaal héél streng gecontroleerd wordt”. De praktijk is helaas volkomen het tegenovergestelde. Het zijn dierenfabrieken met enorm veel intens dierenleed en enorm veel ellende. De waarheid moet naar buiten komen zodat steeds meer mensen gaan beseffen dat zij dit niet willen en er voor kiezen om geen vlees meer te eten of in ieder geval veel minder vlees.
Jeroen, de vleesbranche verdoezeld niks.
En de veehouderijbranche( die een heel andere is) verdoezeld ook niks, zij produceren wat de consument wil, en dat is blijkbaar nog steeds gedeeltelijk het gangbare vleeskuiken.
Verder word er immens veel geïnvesteerd in dier-en milieuvriendelijke concepten, maar dat kost nu eenmaal tijd, en de markt er voor is nog beperkt.
En ja, vergeleken met het meeste buitenland hebben de dieren het hier erg goed, en zijn de controles streng.Dat kan je blijven ontkennen, maar je weet zelf dat je ongelijk hebt.
Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik wel vind dat Wakker Dier meestal dingen overdrijft. Maar ze hebben wel gelijk dat de manier waarop plofkippen gefokt worden, niet de manier zou zijn waarop je met dieren om zou moeten gaan! Dieren verdienen een beter leven, en al helemaal voor een (in mijn ogen) overbodige luxe als vlees!!!