In het Verenigd Koninkrijk sterven jaarlijks 1 miljoen kippen tijdens het transport van de boerderij naar het slachthuis. De vogels gaan dood als gevolg van slecht geventileerde vrachtwagens, van hittestress en gebrek aan drinkwater. Tijdens de transporten zitten de kippen opeengepakt in plastic kratten, met ongeveer 20 vogels per krat. ‘Ze sterven als vliegen’, zo meldt een klokkenluider aan krant en nieuwswebsite The Guardian.
Jaarlijks worden in het Verenigd Koninkrijk alleen al 1 miljard kippen geslacht. Daarvan komt ongeveer 1 miljoen kippen dood aan bij het slachthuizen in Engeland en Wales. Dead on arrival. Zo blijkt uit onderzoek door de overheidsorganisatie ‘Food Standards Agency’ (FSA) en een analyse door het Britse onderzoeksbureau ‘Bureau of Investigative Journalism’ en The Guardian. Eén miljoen dieren dat door hittestress en gebrek aan water opeengepakt in een plastic krat sterft. Voor velen wellicht een doodstrijd van uren. De overheid vindt de sterftecijfers tijdens het transport “verontrustend” en het terugbrengen van het aantal dode dieren is een drijvende kracht achter de nieuwe voorstellen in het Verenigd Koninkrijk om het transport van levende dieren aan banden te leggen.
Vogels komen hijgend aan hun einde
Volgens een overheids dierenarts, die bij een kippenslachterij in het Verenigd Koninkrijk werkt en anoniem wil blijven, wordt de dieren drinkwater ontzegd en vervoerd in vrachtwagens zonder temperatuurregeling:
“In de zomermaanden kunnen ze in kratten zitten met temperaturen van 40 graden Celsius in sommige delen van de vrachtwagen. Ze hijgen en sterven van hittestress op gruwelijke wijze. ‘s Winters worden ze uit temperatuurgecontroleerde stallen gehaald, waar het zo’n 21 graden is, en kunnen snel last krijgen van koudestress door de enorme temperatuurdaling als ze ‘s nachts worden vervoerd. Hier is geen excuus voor. De prioriteiten van de betrokkenen liggen bij de doorstroom van vogels en het maximaliseren van het financiële rendement.”
Kippenindustrie wil wagens niet aanpassen
In de nieuwe voorstellen van de Britse overheid over het transport van levende dieren staat een beperking van de omgevingstemperaturen waarbij pluimvee mag worden vervoerd, tenzij het voertuig in staat is de temperatuur in de wagen te regelen. De kippenindustrie is echter fel tegen de verplichting voertuigen te gebruiken, die over de juiste ventilatie en verwarming beschikken. Volgens de British Poultry Council (BPC) brengt het aanpassen van de vrachtwagens enorm veel extra kosten met zich mee, ‘terwijl er geen garantie is dat de veranderingen het welzijn van de vervoerde vogels ten goede zullen komen’.
Urenlang in kratten opgepropt
De vogels worden van de kippenhouderij naar de slachthuizen getransporteerd in plastic kratten, die op elkaar gestapeld worden. Net zoals je dat zou doen met een vrachtwagen vol met toiletrollen. In elk krat worden ongeveer 20 vogels gepropt. Gepropt is precies wat het is; de dieren kunnen zich amper bewegen. Volgens de wet mogen de dieren maar liefst 12 uur zo vervoerd worden, zonder toegang tot water of voedsel. Bij hoge temperaturen gaat het mis. Kippen kunnen niet zweten en zullen met open bek hijgen om hun overtollige warmte kwijt te raken. Daarnaast zullen ze hun vleugels spreiden en hun verenkleed openzetten om warmte te verliezen. Maar in een overvol krat is dat uiteraard niet mogelijk. Volgens de huidige wetgeving in het Verenigd Koninkrijk zijn transporten niet te verbieden op basis van de buitentemperatuur, dus het is hoog tijd dat dat verandert.
1 miljoen kippen sterven als vliegen
Volgens de dierenarts tevens klokkenluider zijn de omstandigheden in de vrachtwagen erbarmelijk:
“Er is geen airconditioning, alleen de wind als de vrachtwagen in beweging is. Als de vrachtwagen vaststaat in het verkeer, of gewoon stopt, sterven de vogels als vliegen onder deze omstandigheden.”
Volgens hem zijn de cijfers van de FSA over de dode vogels bij aankomst bij het slachthuis waarschijnlijk nog te laag geschat:
“De dierenarts ziet niet alles in een extreem drukke fabriek.”
Volgens de dierenarts zou er voor alle kippen water beschikbaar moeten zijn in vrachtwagens.
Minister ‘bezorgd’
De minister van Milieu, George Eustice, is naar zeigen zeggen ‘bezorgd’ over het hoge aantal sterfgevallen onder vogels tijdens transport en zegt dat actie nodig is. Volgens bronnen die door de overheid zijn geraadpleegd, ligt het aantal dieren dat sterft tijdens het transport waarschijnlijk nóg hoger dan de cijfers die FSA heeft verzameld.
Kippenvleesleverancier Moy Park, die de meeste retailers in het VK voorziet van kip, kreeg in 2017 een boete nadat meer dan 500 vogels in een van hun vrachtwagens dood aankwamen bij het slachthuis in Lincolnshire. Een woordvoerder van Moy Park zei, dat het ‘passende seizoensgebonden maatregelen had ingevoerd om de luchtcirculatie te ondersteunen, waaronder het verwijderen van gordijnen op vrachtwagens tijdens de zomermaanden’.
Het effect van hitte op kippen wachtend in de hitte bij Wehl (Nederland) op 7 augustus 2018 is te zien in onderstaande video, gemaakt door 1037 Against Animal Cruelty:
.
.
Situatie in Nederland
Denk niet dat het in Nederland zoveel beter is geregeld. Sinds juli 2020 is het verboden kippen te vervoeren bij 35 graden of hoger als de wagen niet beschikt over een koelsysteem. Maar het mag dus nog wel bij 34 graden, wat complete waanzin is. Voorheen trok de pluimvee-industrie zich overigens niets aan van hitteprotocollen. Vleeskippen groeien immers door en stallen moeten worden vrijgemaakt voor de volgende lichting. Dan maar gewoon de hitte in.
Onderstaande beelden van Animal Rights werden gemaakt in 2019 in Nijkerk. De ellende van de kippen is schokkend en dat dit soort misstanden nog altijd plaatsvindt wellicht nog schokkender:
.
.
Bron:
©AnimalsToday.nl