Egchel telt nog geen 1.500 inwoners, maar binnen een straal van 1.700 meter worden 100.000 varkens gehouden. Dorpsbewoners vragen zich af of Egchel soms moet worden omgedoopt in Big Pig City. Vooral de uitbreiding naar ruim 38.000 varkens aan De Horsten stuit op veel weerstand.
In totaal komen er volgens de plannen dus 9 stallen te staan met in totaal 38.136 varkens, een verzesvoudiging van het aantal dieren dat bedrijf Rutten Holding B.V. nu mag houden op De Horsten. Er komen 5 stallen met gespeende biggen (6.240 in de originele stal en vier stallen met 6.720 jonge dieren), en 4 stallen met ieder 1250 zeugen (kraam-, opfok-, guste en dragende zeugen) en 4 beren.
Daar komen de ongespeende biggen (niet meegerekend, want jonger dan een maand; zo’n 15 biggen per zeug per worp) van de 265 kraamzeugen nog bij, waardoor het werkelijke aantal varkens op ieder moment nog vele malen hoger ligt (4x265x15=15.900).
Stikstof
Het bedrijf met meer dan 38.000 varkens zal een aanzienlijke stikstofbelasting veroorzaken op reeds te zwaar belaste Nederlandse en Duitse Natura 2000-gebieden. Er is uitgegaan van 85 procent ammoniakverwijdering in biologische wassers, waarvan nu is gebleken dat ze niet eens, of met veel inspanning, 50 procent verwijdering halen.
Tot op heden is de toegestane feitelijke dierbezetting van het bedrijf 14.548 varkens. Van de 38.136 dieren die met de natuurvergunning, zijn toegestaan, betreft bijna tweederde (23.588 dieren) tot op heden ongebruikte, latente ruimte.
“Hoe kan je op de ene plek uitbreiden en elders veeboeren dwingen te stoppen,” vraagt Animal Rights directeur Susan Hartland zich af.
“Alle niet gebruikte vergunningen, alle latente ruimte, moet worden bevroren. Er moet een uitbreidingsmoratorium, een vergunningenstop, komen voor veehouderijen.”
Verzoek intrekken vergunningen in Egchel
Net als Mobilisation for the Environment heeft Animal Rights bij de provincie Limburg een verzoek ingediend tot het nemen van passende maatregelen door (partiële) intrekking van vergunde emissieruimte van de natuurvergunning voor de varkenshouderij aan De Horsten te Egchel. Animal Rights vraagt ook de gemeente Peel en Maas om de omgevingsvergunning in te trekken.
Als blijkt dat de natuur verslechtert, kan intrekking van een vergunning van een boer of fabriek noodzakelijk zijn om die verslechtering te stoppen. De overheden moeten voldoen aan het verslechteringsverbod uit de habitatrichtlijn.
De provincie kan dit alleen weigeren als er serieus alternatief stikstofbeleid wordt gepresenteerd, maar daartoe is geen enkele provincie tot nu toe in staat gebleken. “Het intrekken van verleende vergunningen moet onderdeel zijn van het beleid”, zegt Hartland. “Zonder een dergelijk beleid kan de natuur niet beschermd worden en kunnen piekbelasters nooit succesvol aangepakt worden.”
Ontwerpbestemmingsplan
Op 30 augustus 2023 publiceerde de gemeente Peel en Maas een ‘Ontwerpbestemmingsplan De Horsten Egchel en ontwerp Plan-MER’. Op 11 oktober diende Animal Rights een (pro forma) zienswijze in tegen dit plan.
Animal Rights wijst de gemeenteraad op het feit dat er op dit moment volop bewegingen gaande zijn in de maatschappij die onder andere gaan over de onwenselijkheid van nog meer megabedrijven en de noodzaak van het inkrimpen van de veestapel. Dit houdt in dat het nieuwe bedrijf van Rutten op dit moment al niet meer passend is binnen de tijdgeest. Het is daardoor ook maar zeer de vraag of deze ontwikkeling nog wel passend is binnen de goede ruimtelijke ordening.
Verder geeft de gemeente in de m.e.r. aan: “Er is geen geconcretiseerde uitwerking van een passend plan aangeleverd, met name van de uitvoerbare variant waarbij op basis van de huidige geuremissiefactoren voldaan wordt aan de geldende geurnormen (voorgrondbelasting).” Ook in de bijlagen bij de m.e.r. wordt gesteld: “Op dit moment is het ontwikkelplan nog niet geconcretiseerd en zijn er geen vergunningaanvragen voor de beoogde uitbreiding in procedure.”
Gemeente
Waarom is de gemeente dan zo overijverig in de wetenschap dat tegen de tijd dat er een vergunningsaanvraag ligt veel van de aangeleverde gegevens alweer gedateerd zullen zijn? Voor de externe saldering voor het verkrijgen van de natuurvergunning is de stikstofruimte al voor 2015 ingekocht. Deze uitstoot is dus al zo’n 10 jaar verdwenen, mogelijk 20 jaar bij realisering van het hele project. Dit houdt in dat de nieuwe stallen en netto toename van stikstof zullen beteken. Dit is onverkoopbaar in deze tijd.
De gemeente houdt in de m.e.r. nog altijd aan: “Alle stallen worden voorzien van gecombineerde luchtwassers met watergordijn en biologische wasser met een emissiereductie van 85 procent ammoniak, 45 procent geur en 80 procent fijnstof (huidige BWL 2010.02.V7).” In m.e.r. hoofdstuk 9.2.2 ‘Leemten in kennis, Ammoniak’, erkent de gemeente dat de beoogde luchtwassers niet voldoen, maar produceert als oplossing niet meer dan: “Eventueel kan de gemeente in de omgevingsvergunning(en) extra voorschriften voor maatregelen, onderhoud en monitoring opnemen, omwille van een goede werking van de luchtwassers zodat 85 procent ammoniakreductie kan worden gewaarborgd.”
Er is geen sprake van een leemte in kennis, er is grote wetenschappelijk onzekerheid over het functioneren van emissie reducerende technologie. Animal Rights komt tot de conclusie dat het het hier gaat om het toepassen van een geclaimd emissie reducerende maatregel, waarvan de verwachte voordelen niet vaststaan. Het functioneren van de luchtwassers is tegenwoordig de kern van iedere m.e.r.-rapportage. Als de gemeente daar geen beter antwoord op heeft dan dit maakt het de m.e.r. waardeloos.
Animal Rights kan zich niet verenigen met het Ontwerpbestemmingsplan De Horsten Egchel en ontwerp Plan-MER. De stichting verzoekt de gemeenteraad dan ook om geen verder medewerking te verleen aan de bouw van varkenstallen aan De Horsten.
Bron:
- Persbericht Animal Rights
©AnimalsToday.nl