Onbemande luchtvaartuigen, drones, worden voor steeds meer toepassingen gebruikt. De Amerikaanse instantie NOAA en nonprofit Oceans Unmanned of Santa Barbara gaan drones inzetten om walvissen te redden die verstrikt zijn geraakt in vistuig.
Honderdduizenden walvisachtigen en vinpotigen raken jaarlijks ernstig gewond of sterven doordat ze verstrikt raken in touwen van krabbenvallen, achtergelaten visnetten en plastic afval van vissersboten. Bultruggen en Zuidkapers zijn extra kwetsbaar vanwege hun uitstekende borstvinnen.
De National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) is de Amerikaanse federale instantie die zich bezighoudt met meteorologie en oceanografie en heeft jarenlange ervaring met het bevrijden van verstrikte bultruggen in het bultrugzeereservaat bij Hawaii. Samen met de Californische nonprofit Oceans Unmanned of Santa Barbara gaat het agentschap quadcopters met camera inzetten om de zeedieren effectiever en veiliger te kunnen helpen.
Wanhopige dieren
Verstrikte walvissen hebben vaak pijn en zijn gevaarlijk om te benaderen. Alicia Amerson is een mariene bioloog uit San Diego en bestuurt drones. Zij vertelt aan NBC News:
“Stel je voor dat een touw om je hoofd gewikkeld is, in je mond vast zit en in je wangen snijdt. Als je jezelf probeert te bevrijden, draait het touw vaster om je vinnen en kan de bloedtoevoer worden afgesneden. Je kunt niet eten, raakt langzaam uitgedroogd en uitgehongerd.”
De dieren in nood zijn wanhopig. Het is dan ook goed voor te stellen hoe verstrikte walvissen reddingsteams in kleine bootjes in gevaar kunnen brengen, als zij de walvis proberen los te snijden. Vorig jaar nog kwam een doorgewinterde hulpverlener om het leven toen hij een zuidkaper probeerde te redden.
Reddingsplan
Met het ontwikkelde freeFLY-programma kunnen de drones over de beknelde walvissen vliegen, terwijl de reddingsteams live meekijken met de videobeelden. Zo kunnen ze precies zien wat er aan de hand is en hier hun reddingsplan gericht op afstemmen, voor ze naast het bange dier gaan varen om het los te snijden. De verwachting is dat deze methode in het najaar geïmplementeerd kan worden, als de bultruggen aan hun jaarlijkse migratie beginnen van Alaska naar Hawaii.
Uiteraard is het nog belangrijker dat zeedieren überhaupt niet verstrikt raken in vistuig. Volgens Amerson is het freeFLY-programma dan ook één stap van de vele die genomen moeten worden om het probleem op te lossen. Zo wordt onder meer visgerei ontwikkeld met touwen die minder sterk zijn en die dieren als walvissen kunnen breken. Uit onderzoek blijkt dat dit het verstrikt raken van walvissen met 70 procent moet kunnen verminderen.
Bron: NBC News ©AnimalsToday.nl Angelique Lagarde