Duke Faunabeheer is in opdracht van de Provincie Noord-Holland begonnen met het vergassen van ganzen in een straal van twintig kilometer rond Schiphol.
Ondanks het feit dat al jaren bekend is dat het minder aantrekkelijk maken van landbouwgronden de enige manier is om de ganzenpopulatie rond Schiphol te verminderen, wordt er toch jaar na jaar een vergunning afgegeven om de dieren op grote schaal te vangen en te vergassen.
De meest kwetsbare periode voor de ganzen is aangebroken. De dieren gaan in de rui en kunnen op dit moment niet vliegen. Ook zijn er al veel pullen. Sinds 2008 is dat het teken voor de start van een inmiddels jaarlijks terugkerende massaslachting onder de ganzen, in het kader van de zogenaamde vliegveiligheid rond luchthaven Schiphol.
Omdat niet bekend wordt gemaakt waar de vergassingen plaatsvinden en er geen toezicht wordt gehouden (behalve door handhavers om dierenbeschermers op een afstand te houden) willen we iedereen oproepen om contact met ons op te nemen zodra je Duke Faunabeheer aan het werk ziet.
Dat kan via info@piepvandaag.nl. Foto’s en filmmateriaal zijn uiteraard ook zeer welkom!
Voor meer informatie over de ganzenvergassing rond Schiphol bekijk de documentaire die Piepvandaag.nl samen met RTV Noord-Holland maakte.
©PiepVandaag.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
7 Comments
Comments are closed.
Rond Schiphol worden al sinds jaar en dag gewassen geteeld die aantrekkelijk zijn voor ganzen. Vervang deze door gewassen die niet aantrekkelijk zijn en het “probleem” is opgelost. Maar vaak gaat de mens helaas liever koppig door met zijn eigen kortzichtige gedrag dan dat men oplossingen wilt.
Bekijk ook eens de discussie op AT5: De stelling van Amsterdam: http://www.at5.nl/tv/de-stelling-van-amsterdam/aflevering/15446 of kijk op http://www.facebook.com/ganzenbescherming.
De discussie gaat er eigenlijk om: Wil men het probleem oplossen of doet men alsof men het probleem wil oplossen? Aanpakken bij de bron: de verkeerde inrichting en bebouwing van landbouwgronden en natuurgebieden rondom Schiphol zijn ons’ inziens oorzaak voor het aantrekken van de vele ganzen.
Ik heb toch hele andere gedachten als het over aanpakken bij de bron gaat.
Daar had minstens 10 jaar geleden al mee begonnen moeten worden.
De ganzen en de ganzenbescherming gaan nu ten onder aan hun eigen succes.
ik vind dit echt ziek oke 1 van de honderden ganzen kom wel eens ongelukkig terecht in een motor maar dan hoef je nog niet heel de populatie uit te roeien zoals de biologen ook zeggen vliegen ze niet eens bij de vliegtuigen in de zelfde richting .we moeten deze mensen vinden als ze weer gaan inzamelen om te vergassen ze komen zelfs op gebieden waar ze niet mogen zijn zoals beschermde natuurgebieden dit kan echt niet echt kom op mensen kijk uit in alle velden en natuurgebieden naar hekken die er verdacht uitzien en witte busjes en maak een eind aan deze slachting zulke mensen verdienen het niet om zo geld te verdienen van de overheid ze kunnen beter het geld gebruiken voor de crisis in ons land voor de gezinnen die het niet breed hebben das pas nuttig dus STOP DEZE SLACHTING VAN ONSCHULDIGE DIEREN EN VIND DEZE MENSENEN MAAK ER EEN EINDE AAN
Beste allemaal,
Doodziek is dit. Alles om geld. Wanneer gan mensen zich eens aanpassen aan de natuur ipv de natuur altijd maar aan de mens.
Ik vind dit doodziek om ganzen op een duitse manier te doden………
Is het al een keer gebeurt waar ze over praten of is het weer preventief?
Zet een gaaswerk voor de motoren. Er zijn toch oplossingen voor.
Mensen bedenkt toch eens een oplossing die ten gunste is van iedereen!!!
Met vriendelijke groet,
Emiel van den Heuvel
Het zou de ideale oplossing zijn: een systeem waardoor er geen vogels meer in de motoren van een vliegtuig kunnen komen. Maar volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid is dat technisch niet mogelijk en is vermindering van het aantal ganzen hard nodig.
Net als de koeienvanger op locomotieven in het wilde westen, zou een scherm voor de motor de meest simpele oplossing voor dit probleem zijn. Maar, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek, schermen kunnen de luchtstroom blokkeren of verstoren. Bovendien kan zich makkelijk ijs op zo’n scherm afzetten. Een probleem is ook dat een scherm met alle ophanging al gauw 450 kilo weegt, zodat meer brandstof wordt verbruikt. Tot slot bestaat het gevaar dat het scherm kapot gaat en dan in de motor terecht komt. Aangezien een honderd procent veilig scherm nog niet is ontwikkeld, ziet de Onderzoeksraad dat niet als oplossing.
Te erg voor woorden ,zo in en in triest ,Snik