Exportvee uit Italië lijdt onnodig veel leed bij temperaturen tot boven de 45 graden. De veedieren staan bloot aan de brandende zon en extreme temperaturen, en ze leggen lange afstanden af. Hijgend en met schuimende bekken moeten ze de reis zonder water zien te overleven.

45 graden
Veetransporten met temperaturen boven 45 graden in Italië | Foto: Essere Animali

Veetransport Italië boven 45 graden

Jaarlijks vervoeren vrachtwagens grote hoeveelheden veedieren onder erbarmelijke omstandigheden vanuit Italië naar slachthuizen over de grens. Ook deze zomer leggen vrachtwagens vele ritten af naar bestemmingen binnen en buiten de Europese Unie voor voedselconsumptie. Vanwege de lange tijd die het vee in de zon moet doorbrengen in Italië, en de verstikkende lucht met extreem hoge temperaturen van boven de 45 graden in de vrachtwagens, raken de dieren totaal uitgeput. Hijgend, snakkend naar lucht en bijna bezwekend onder hitte, worden de dieren vervoerd. Er is sprake van groot dierenleed. Zo blijkt uit een videoverslag van de Italiaanse ngo Essere Animali; een organisatie die opkomt voor de rechten van veedieren.

45 graden
Vrachtwagen met varkens in Italië | Foto: Essere Animali

Transport bij 48 graden

Terwijl Europese instellingen momenteel de wetgeving inzake het transport van levende veedieren aan het herzienen zijn, stelt Essere Animali de ernstige omstandigheden waarin veetransport plaatsvinden tijdens de zomermaanden nogmaals aan de kaak.

Tijdens controles op de Italiaanse snelwegen zijn meerdere gevallen van vrachtwagens met hijgend vee gespot dat geen toegang tot water had. In een van de gevallen bleek zelfs dat er varkens langdurig in de broeiende zon hadden gestaan, waarbij een binnentemperatuur van wel 48 graden was gemeten. De chauffeur besloot namelijk, terwijl hij de bestemming al naderde, langs de snelweg te stoppen voor zijn lunch. Hij liet de vrachtwagen met het vee achter en zette daarbij de ventilatoren uit. Een zeer wrede en totaal onnodige actie, en bovendien niet toegestaan. Langdurige blootstelling aan zon of aan extreem hoge temperaturen is in strijd met de EU-wetgeving. Tijdens een andere controle werd een vrachtwagen vol schapen uit Spanje ook aangetroffen met binnentemperaturen boven het wettelijk toegestane limiet.

45 graden
Er werd zelfs een temperatuur van 48,3 graden gemeten | Foto: Essere Animali

Chiara Caprio, hoofd institutionele relaties bij Essere Animali:

“Het werk dat Essere Animali heeft uitgevoerd, toont opnieuw zeer ernstige overtredingen met een vrachtwagen met dikke varkens – vaak gefokt voor de productie van DOP-prosciutto – die in de zon werd achtergelaten met een interne temperatuur van 48 graden. De dieren snakten naar adem, schuimden op de mond, vertoonden duidelijke tekenen van lijden en een hoge ademhalingsfrequentie, allemaal binnen een paar minuten van het slachthuis en in totale schending van de regelgeving, die vereist dat ze zonder vertraging naar de eindbestemming gaan en de dieren geen schade, onnodige verwondingen of lijden wordt toegebracht.”

“We houden al enkele jaren toezicht op nationale transporten naar de slachthuizen van Emilia-Romagna en we hebben altijd soortgelijke situaties en terugkerende problemen gedocumenteerd. Zowel de Italiaanse overheid als de Europese wetgeving kunnen geen oplossing bieden, ook vanwege ontoereikende en verouderde wetten.”

Herziening wetsvoorstel

Momenteel herziet de Europese Commissie het wetsvoorstel inzake de bescherming van levende dieren tijdens het transport. De reden hiervoor is dat de huidige wetgeving een groot ongereguleerd grijs gebied omvat en slechts vage richtlijnen voor internationaal transport en toegestane temperaturen aangeeft. Daarbij is enige gepaste interventie bij overtredingen omtrent dierenwelzijn niet opgenomen. Ook belangrijke factoren als het vochtgehalte zijn buitenwegen gelaten.

Italiaanse overheid

Het onderzoek van Essere Animali, toont aan dat de maatregelen die door het Italiaanse ministerie van Volksgezondheid zijn geïmplementeerd, zoals de aanvullende nota die jaarlijks wordt gepubliceerd, in de praktijk niet effectief zijn; dit desondanks de goede bedoelingen en de bewustmaking van het ministerie bij alle autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor officiële controles, met name de autoriteiten voor diergezondheid. Chiara Caprio:

“Helaas is de EU-wetgeving onvolledig, met name wat betreft nationale transporten, en toont al haar beperkingen, zelfs in het geval van langeafstandstransport in de zomer. De kwestie van temperaturen is cruciaal om op Europees niveau goed aan te pakken, aangezien sommige landen belangrijke verbeteringen voor dieren willen blokkeren. Onze onderzoeken tonen echter duidelijk aan dat er actie moet worden ondernomen om deze wetgeving te wijzigen en deze beter af te stemmen op de klimaatcrisis, de stijgende temperaturen en vooral om de dieren beter te beschermendie nog steeds betrokken zijn bij de voedselproductie en aan dit onnodige en voortdurende lijden worden blootgesteld.”

 

Samen met Eurogroep for Animals vraagt Essere Animali dat:

  • Langeafstandstransport van levende dieren (langer dan 8 uur) wordt verboden;
  • Er ook duidelijke indicaties worden ingevoerd voor temperaturen (rekening houdend met de vochtigheid), voor transportmethoden, en voor nationale transporten;
  • Sommige fundamentele parameters duidelijk worden gedefinieerd, zoals specifieke omstandigheden voor soorten en categorieën dieren, die rekening houden met de geschiktheid voor transport, evenals de beschikbaarheid van ruimte en de methode van waterbeheer.
varkens in vrachtwagen
Foto: Essere Animali

Bron:

Europese Raad maakt geen tijd voor verbetering veetransporten

©AnimalsToday.nl Jennie Cools