Varkens in Nood dient een klacht in tegen kindermarketing door de vee-industrie. De vee-industrie schetst in op websites en gratis lesmateriaal een te rooskleurig beeld van hoe de varkens in werkelijkheid leven. Concreet gaat het om twee klachten die zullen worden behandeld door de Reclame Code Commissie.

kindermarketing
Varkens in Nood dient klacht in tegen misleiding over varkenshouderij | Foto: publiek domein

Klacht 1 tegen een ‘informatieboekje’ voor basisscholen

De Nederlandse varkenssector biedt op de website The Pig Story ‘lesmateriaal’ aan voor basisscholen. Zo is er een informatieboekje dat kinderen uitlegt “hoe het op een varkenshouderij werkt”. Hierin wordt een kraamhok omschreven als speciaal hok “voor de zeug om samen te zijn met de biggen”. Geen woord over de krappe kraamkooi waarin een moedervarken 5 weken achter elkaar wordt opgesloten en waar zij zich niet eens kan omdraaien.

Varkens in Nood diende al eerder een klacht in bij de Reclame Code Commissie over het informatieboekje, dat ongevraagd naar basisscholen werd gestuurd. De Commissie oordeelde toen dat dit misleidende reclame is, gericht op kinderen, en dat de varkenshouderij hiermee moest stoppen. De Producentenvereniging Varkenshouderij (POV) beloofde de tekst aan te passen maar heeft dat nog steeds niet gedaan. Omdat het informatieboekje nog steeds online staat, dient Varken in Nood opnieuw een klacht in.

Klacht 2 tegen misleidende informatie over ‘gezellige hokken’

De 2e klacht is gericht tegen een grote producent van veevoer. Via de website De Heus Kidzz verspreid dit bedrijf misleidende informatie aan kinderen. Zo noemen ze de varkensstal een “gezellige beestenboel, waar varkens samen spelen met hun speelgoed”. De harde realiteit is dat deze dieren zich stierlijk vervelen in de overvolle, kale hokken van de vee-industrie.

kindermarketing
Screenshot @varkensinnood on X

De varkenshouderij probeert kinderen een positief beeld te geven over het eten van varkensvlees. Varkens in Nood vindt het ronduit bizar dat basisscholen het doelwit zijn van deze schaamteloze kindermarketing. Juist op school horen kinderen een objectief beeld te krijgen van de vee-industrie. Het verschrikkelijke leed in varkensstallen mag daarbij niet ontbreken, aldus de organisatie die zich inzet voor verbetering van de behandeling van varkens in de vee-industrie.

Bron:

  • Varkens in Nood
  • Lees ok op AnimalsToday.nl:

Staartjes varkens nog steeds afgebrand ondanks verbod

©AnimalsToday.nl LL