The Pig Story, een pr-campagne van de Nederlandse varkenssector, gebruikt misleidende en onjuiste informatie om jonge kinderen te beïnvloeden. Stichting Varkens in Nood dient daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
The Pig Story is onderdeel van een pr-campagne met een budget van 200.000 euro, opgezet door de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV). Naast een website is er een boekje vol misleidende en onjuiste informatie dat naar alle lagere scholen is gestuurd als lesmateriaal. Varkens in Nood ageert fel tegen deze vorm van propaganda:
“Jongeren eten omwille van het klimaat en dierenwelzijn steeds vaker plantaardig. Deze schaamteloze kindermarketing is bedoeld om de jeugd een onterecht rooskleurig beeld van varkensvlees te geven.”
Via mierzoete filmpjes op YouTube, gefilmd in een stal die zo schoon is dat het haast lachwekkend is, wordt een beeld geschetst van de varkenssector waarin alles koek en ei lijkt. Goedgeïnformeerde dierenvrienden weten echter beter:
.
.
The Pig Story: schaamteloze kindermarketing
In het boekje worden bewezen welzijnsproblemen niet benoemd. Er wordt niets gezegd over de kraamkooi waarin de zeug wordt opgesloten met veel stress en verveling tot gevolg. Het kraamhok wordt omschreven als een plek “om samen te zijn met de biggen” waar het “luie varken” “slapend en dommelend” zo’n 16 tot 19 uur op een dag ligt. Echter, een zeug die de keuze krijgt is juist een actief dier, dat het grootste deel van de dag loopt en onderzoekt.
The Pig Story schrijft dat varkens “samen kunnen spelen met het speelgoed, dat er in elk hok is.” Het zogenaamde speelgoed bestaat meestal uit een ketting met een stuk plastic, waar varkens snel op uitgekeken zijn en die absoluut niet voorziet in de natuurlijke behoefte om te wroeten en te onderzoeken.
Volgens The Pig Story zijn de biggen op een leeftijd van vier weken “oud genoeg om op eigen benen te staan.” Biggen op deze jonge leeftijd weghalen bij de zeug veroorzaakt echter verstoord gedrag en speendiarree en andere ziektes, die vaak met antibiotica verholpen moet worden. Directeur Frederieke Schouten van Varkens in Nood:
“Vlees is ongezond, draagt bij aan de opwarming van de aarde en leidt tot veel dierenleed. Steeds meer mensen weten dit en vooral jongeren kiezen vaker voor plantaardig. De vleessector verkeert in ontkenning en verzet zich. Deze pr-campagne is schaamteloze kindermarketing en gaat veel te ver. Hopelijk maakt onze klacht een einde aan de propaganda gericht op deze kwetsbare groep.”
Bekijk hieronder de keiharde realiteit, in plaats van de mierzoete boodschap over een industrie waar in werkelijkheid alles mis mee is:
.
. .
Bron:
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Het is toch schaamteloos hoe die vleessector telkens weer opnieuw alles aan elkaar liegt om maar een romantisch beeld van “het boerenleven” en “de dieren op de boerderij” te schetsen.
Wanneer je boeren hoort praten beweren zij ook telkens “dat zij enorm duurzaam zijn, beter kan het haast niet” en “dat zij altijd enorm goed voor dieren zorgen”.
Ook beamen zij elkaar wanneer er dergelijke uitspraken gedaan worden en zij “begrijpen werkelijk niet dat er mensen zijn die kritiek op hun werk durven te hebben”….
“Die mensen die geen boeren zijn die snappen er werkelijk helemaal niets van en zitten er vreselijk naast”, zo is hun verklaring.
“Het is een schande zoals telkens weer die arme keihard werkende boeren afgezeken worden en dat net gedaan wordt alsof zij dieren mishandelen en niet goed voor het milieu zijn”…
Zij kunnen zo goed liegen dat het wel lijkt alsof zij het zelf allemaal geloven.
Helaas is de bittere werkelijkheid extreem gewetenloos, meedogenloos en wreed.
Te triest voor woorden.