Tijdens een boeddhistische ceremonie bij een tempel in Sri Lanka werd een senior monnik aangevallen door een tempelolifant die deelnam aan de ceremonie. De monnik overleed een dag later in het ziekenhuis.
Het tragische incident vond vrijdagavond plaats in een dorp vlakbij de hoofdstad. Hoge monnik Bellanwila Wimalarathana Thero, 77, werd aangevallen door een van de tempelolifanten tijdens een ceremonie. Volgens de politie kon de mahout, de olifantenverzorger, voorkomen dat de monnik werd gedood. De man werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed een dag later alsnog.
Wimalarathana Thero behaalde in 1980 een doctoraat Filosofie aan de universiteit van Lancaster in Engeland. Hij was gastprofessor aan de school van Oosterse en Afrikaanse studies in Londen en kanselier van de Universiteit van Sri Jayawardhanapura.
Meerdere incidenten
De olifant, Myan Kumara genaamd, was door de regering van Myanmar als gift aan de tempel geschonken in 2013. Myan Kumara was niet de eerste olifant in Sri Lanka die een monnik aanviel tijdens een ceremonie. In juni 2017 werd een 25 jaar oude monnik gedood door een tempelolifant in het dorpje Kochchikade.
Traditie
Al honderden jaren worden olifanten gebruikt voor religieuze evenementen. Zo vormen versierde olifanten een belangrijk onderdeel van boeddhistische ceremonies. Veel boeddhistische tempels bezitten eigen olifanten, die ze kunnen inzetten of verhuren voor dergelijke evenementen. Maar ook bij rijke families was het hebben van een olifant in de achtertuin lang een teken van rijkdom, voorrecht en macht. Niet alleen worden deze olifanten op gruwelijke wijze getraind om te zorgen dat deze wilde dieren ‘veilig’ in de buurt van mensen kunnen zijn, ook worden ze vaak onder inhumane omstandigheden gehouden en krijgen ze niet voldoende en gevarieerd genoeg te eten.
Wat er met Myan Kumara zal gebeuren, is niet bekend.
Bronnen: The Straits Times, Channel News Asia, Fox News ©Animals Today Nadine van Wissen
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
3 Comments
Comments are closed.
Ja het misbruiken van levende wezens kan risicovol zijn, dat blijkt maar meer.
Dit is ook allemaal weer onder de noemer van traditie.
Het woord traditie geeft vaak aan dat het om achterlijke feesten gaat uit de oudheid en dat helaas dieren daar het slachtoffer van zijn. Mishandeling en moord moeten allemaal kunnen onder het woord traditie.
Noem eens een traditie waarbij geen dieren het slachtoffer zijn, dan moet je toch lang nadenken.
Sinterklaas misschien ?, maar die komt weer uit Spanje waar ze onder het mom van traditie vele dieren mishandelen en doden.
De olifanten zijn het échte slachtoffer, vaak al vele tientallen jaren lang. Hopelijk zullen dit soort gebeurtenissen helpen om mensen te laten beseffen dat zij met respect en liefde met dieren om moeten gaan in plaats van hen op gruwelijke wijze langdurig en intens te mishandelen om hen “geschikt” te maken voor ceremonies en andere optredens.
Er is altijd een reden waarom olifanten – of hetzij welk ander dier – agressief worden. En zoiets kan oorzaak hebben in het verleden ( het geheugen van b.v. een olifant is alom bekend…), ze weten wat hen gebeurde; iets wat mensen minder vaak weten (of weten willen). – Eer met pracht en praal in het openbaar te komen worden jonge olifantjes genadeloos geslagen, tot het punt van gefolterd, in een traditionele praktijk om latere weerstand (en hun geest…) te breken. Het volwassen dier mag geen ‘problemen’ veroorzaken aan de lieve mensen hé! – Mogelijk herinnerde de rampzalige monnik de olifant aan zo’n ‘behandeling’. Vertellen kan hij het ook niet. — Alweer een zeer triestig verhaal, alleszins.