Eerste kwartaal 2015 laat 18% meer kiloknallers zien, dan in 2014
Supermarkten hebben weer meer gestunt met vlees, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de supermarktmonitor van Wakker Dier. Onbegrijpelijk, vindt Wakker Dier, want in januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer nog voor een motie tegen het stunten met goedkoop vlees. Toch gaan de grootgrutters gewoon door met prijsoorlogen en actiestickers op plofkip, industrievarken en melkkoe. Gestunt met vlees gaat ten koste van de volksgezondheid, dierenwelzijn en een eerlijke prijs voor de boeren. Staatssecretaris Dijksma heeft de stuntende supermarkten al meerdere malen gewaarschuwd. Nu is het tijd dat ze ingrijpt. Wakker Dier zal haar campagne tegen de kiloknaller opvoeren. Met name PLUS kan van Wakker Dier gaan horen.
Onderzoek en resultaten
Wakker Dier meet sinds 2011 de vleesaanbiedingen van de grootste supermarkten. Inmiddels zijn meer dan 14 duizend aanbiedingen met vlees(vervangers) geanalyseerd van de folders en websites van de grootste supermarktketens. Lees hier meer resultaten.
Het eerste kwartaal van 2015 werd vergeleken met de eerste kwartalen van 2011-2014 van de zeven grootste supermarkten: AH, Jumbo, C1000, Dirk, Plus, Lidl en Aldi. Het aantal kiloknallers (vlees met een kiloprijs onder de €4,12) is weer hoger dan vorig jaar: 113 in 2015 versus 96 in dezelfde periode in 2014. Een stijging van 18%. Het totaal aantal aanbiedingen voor keurmerkloosvlees steeg met 5%. Het aantal aanbiedingen van vlees met één Beter Leven ster, steeg met 23% en betreft nu 12% van het totaalaanbod (90 van de 721 aanbiedingen). Slechts 14 van de 721 aanbiedingen betroffen vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of was biologisch. Ook vleesvervangers werden maar mondjesmaat aangeboden.
Wakker Dier bekeek dit jaar ook de folders van vijf kleinere supermarkten: Emte, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet en Coop. Deze supermarkten laten een vergelijkbaar folderbeleid zien als de marktleiders: veel gestunt met dieronvriendelijk vlees.
Supermarkt PLUS grootste teleurstelling
Supermarkt PLUS laat een grote stijging zien in het aantal kiloknallers (+34%) en totaal aantal vleesaanbiedingen (+54%). Supermarkt PLUS tekende in 2012 een verklaring dat plofkip niet meer van deze tijd is vanwege het slechte welzijn. Toch smeerde PLUS de afgelopen maanden meer dan de afgelopen jaren haar klanten deze plofkip aan in de folder (+130%). Deze week kreeg PLUS een duurzaamheidsprijs uitgereikt. Die kunnen ze beter gelijk inruilen voor een Liegebeest Trofee, vindt Wakker Dier. “De mooie woorden over duurzaamheid, dierenwelzijn en milieu op website en jaarverslag zijn worden teniet gedaan door het folderbeleid.” Andere teleurstellende supermarkten zijn Albert Heijn (gemiddeld twee plofkipaanbiedingen per week) en C1000 (extra hard en diep knallen totdat de overname door Jumbo een feit is). In totaal daalde het aantal plofkipaanbiedingen doordat supermarkt Dirk afgelopen zomer aan Wakker Dier beloofde hiermee te stoppen.
Politiek over kiloknallers
In het regeerakkoord van 2012 nam het kabinet het advies van de commissie van Doorn als uitgangspunt voor het beleid rond de vee-industrie. Hierin beloven ondermeer de supermarkten stap voor stap toe te werken naar het saneren van industrievlees in 2020.
Begin 2013 maakte staatssecretaris Dijksma haar visie bekend voor de kabinetsperiode onder de duidelijke titel ‘eerlijk voedsel voor een eerlijke prijs’. Hierbij zocht ze actief de samenwerking met supermarkten en vroeg hen ‘de komende jaren een tandje bij’ te zetten voor eerlijk voedsel en een eerlijke prijs. In juli 2013 presenteerde de staatssecretaris vol trots afspraken over duurzamer voedsel en diervriendelijker vlees tussen de Alliantie Verduurzaming Voedsel (waaronder de supermarkten) en haar ministerie.
In juni 2014 waarschuwde Dijksma opnieuw de supermarkten voor het gestunt met vlees: vlees is niet een product waar de woorden ‘kiloknaller’ en ‘nog goedkoper’ bij horen. Lage prijzen brengen de volksgezondheid in het geding, zo concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid in 2014. Zij stelt onder meer dat ‘partijen zich gedwongen voelen om risico’s te nemen, omdat grote marktpartijen de prijzen onder druk zetten’.
In januari 2015 stemde de Tweede Kamer voor een motie tegen het stunten met vlees en maande zij Dijksma om nogmaals met de supermarkten te gaan praten. Wakker Dier wil dat er een einde komt aan het gepraat, en dat er actie wordt ondernomen door de supermarkten en politiek.
Zelf zal Wakker Dier deze zomer groots campagne voeren tegen de grote vleesstunters.