Supermarkten MCD en Boon’s Markt gaan plofkipvrij: zij vervangen de plofkip door de diervriendelijkere ‘betere kip’. Dat laten de supermarkten weten aan Wakker Dier. Dit is hetzelfde dier als de nieuwe standaardkip van Jumbo. Het dier krijgt 56 procent meer leefruimte en groeit 33 procent langzamer dan de plofkip, bovendien komt er daglicht in de stal. Jumbo introduceerde als eerste deze nieuwe kip en was daarmee de eerste supermarkt die een serieuze stap zette. MCD en Boon’s Markt sluiten zich nu aan. Andere supermarkten willen ook van de plofkip(campagne) af, maar kiezen voor een kip die het amper beter heeft, de flopkip. daarom is Wakker Dier blij met deze opvallende stap.
De kleine supermarktketens zetten een stap die Albert Heijn niet aandurft, aldus Wakker Dier:
“De kleine MCD en Boon’s Markt hebben meer lef dan marktleider Albert Heijn en zetten een echte stap voor de kip.”
MCD en Boon’s Markt kiezen voor betere kip
MCD en Boon’s Markt willen voor het einde van dit jaar met al hun verse kipproducten overstappen op de Betere Kip. Dit is hetzelfde dier als de Nieuwe Standaardkip van Jumbo en ligt qua dierenwelzijn dicht bij de kip die van de Dierenbescherming één Beter Leven ster krijgt. De kip krijgt 56% meer ruimte, en groeit 33% langzamer dan de plofkip. Bovendien krijgt de kip daglicht in de stal (zie tabel 1). Jumbo stak vorig jaar haar nek uit, door als eerste supermarkt uit het ‘Kip van Morgen-convenant’ te stappen en de diervriendelijkere Nieuwe Standaardkip te introduceren. Ook Jumbo vervangt voor het einde van 2015 alle plofkip in haar vleesschap door deze nieuwe kip.
Convenant tegen plofkip
In 2013 tekenden alle grote Nederlandse supermarkten (op Aldi na) het convenant Kip van Morgen. Daarin spraken ze af alle plofkip op den duur te vervangen door de ‘Kip van Morgen’. Maar de welzijnsverbeteringen bij deze nieuwe kip zijn klein en pas in 2020 moet de belangrijkste stap
worden gezet: minder snel groeien. Wakker Dier doopte de nieuwe kip al snel om tot flopkip.
Begin dit jaar bleek dat ook de Nederlandse samenleving het nieuwe concept een flop vindt. Uit onderzoek van Autoriteit Consument en Markt (ACM) komt naar voren dat de consument niet bereid is de benodigde prijsverhoging voor de geringe welzijnsverbeteringen van de flopkip te betalen. Mede daarom concludeert de ACM dat het convenant in strijd is met de mededingingswet.
Wakker Dier is teleurgesteld dat de uitspraak van ACM er niet toe heeft geleid dat meer supermarkten zich aansluiten bij Jumbo. De meeste supermarkten zijn nog steeds van plan om – ieder voor zich – over te stappen op de flopkip. Het merendeel wil voor het einde van dit jaar het vleesschap helemaal over hebben, Vomar en Hoogvliet wachten nog tot maximaal 2020. Supermarkt Aldi heeft nog helemaal geen concrete plannen om te stoppen met plofkip.
De plofkipcampagne
Sinds de start van de plofkipcampagne in 2012 zijn er al veel A-merken, horecagelegenheden, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Zo zijn bijvoorbeeld alle grote merken babyvoeding plofkip-vrij. Plofkip werd ‘woord van het jaar’ in 2012. En de consument kiest veel vaker voor kip met een keurmerk.
Lees hier meer over de plofkipcampagne, kijk hier welke bedrijven al omschakelden naar betere kip, en wie er achterblijft.
Bron:
- Persbericht Wakker Dier