De Goudse kaas van supermarkt Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook het enige, want de vijf andere kandidaten buitelden de afgelopen paar dagen over elkaar heen om van de nominatie af te komen. De Liegebeest Trofee is de ‘prijs’ die Wakker Dier ieder jaar toedeelt aan het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Plus verdient de prijs omdat hun Goudse Kaas doet vermoeden dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald. Andere kandidaten beloven goede stappen voor de dieren: Jan Pannenkoek, Valess en John West verklaren bijvoorbeeld om te schakelen naar vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan Pannenkoek gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar. Door hun omschakeling mogen dus ruim 25.000 kippen de wei in! Wakker Dier: “Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit! Niet alleen stopten vier fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven!”
Dieren krijgen een beter leven:
Jan Pannenkoek was genomineerd voor blije dierenplaatjes op pannenkoeken, terwijl de supermarkt niet kon aangeven hoe het gesteld was met de koeien, kippen en varkens die het spek, de eieren en de melk leverden. Gelukkig heeft Jan Pannenkoek aangegeven in de komende maanden om te schakelen van scharrelei naar vrije-uitloopei, en voor het spek van industrievarkensvlees naar varkensvlees met 2 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Met andere woorden: de kippen mogen naar buiten, en de varkens houden hun staart!
Coop was genomineerd omdat ze gebraden plofkipfilet ‘authentiek’ noemde. Coop vervangt de kip in de Authentieke vleeswaren-lijn over twee maanden door kip met 1 Beter Leven ster.
Valess was genomineerd vanwege het gebruik van scharreleieren en misleidende uitingen over koeien in de wei terwijl Valess geen weidegang garandeert. Valess schakelde om naar vrije-uitloopeieren en communiceert niet langer met plaatjes van koeien in de wei.
John West vispaté was genomineerd omdat ze zichzelf op de borst klopte dat ze de herkomst van de vis tot aan de visserboot kon traceren. Maar over dat andere ingrediënt – (kooi)ei – was er complete radiostilte. John West vervangt nu de kooi-eieren door vrije-uitloopeieren.
De roomboter van Aldi staat een mooi plaatje van koeien vrij grazend in de wei. In eerste instantie gaf Aldi aan dat zij geen weideganggarantie hebben voor hun boter. Later konden zij Wakker Dier toch vertellen dat de koeien in Finland, Duitsland en België, die de melk voor de roomboter leveren, wel degelijk allemaal in de wei lopen. Wakker Dier is blij dat de koeien buiten blijken te lopen, maar hoopt wel dat Aldi deze informatie ook kan borgen door een onafhankelijk keurmerk, zodat er controle is en het ook voor de klanten duidelijk wordt. De melk van Aldi heeft overigens nog steeds geen weideganggarantie.
De Liegebeestverkiezing
Door mooie en misleidende praatjes op foute producten krijgen de écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Met mooie praatjes en schone schijn verleiden de Liegebeesten de consumenten tot aankoop van hun product, ten koste van de echt diervriendelijkere producten. Daarom organiseert Wakker Dier ieder jaar de Liegebeestverkiezing. Consumenten worden eerst opgeroepen om Liegebeesten aan te dragen en daarna om te stemmen op de genomineerde Liegebeesten. Dit jaar hebben ruim 11 duizend mensen gestemd. Het was de bedoeling dat men nog tot woensdagnacht kon stemmen, maar voor die tijd viel het ene na het andere Liegebeest af, waardoor er nu nog maar één Liegebeest over is: de overduidelijke winnaar.
Liegebeesten van voorgaande jaren
Vorig jaar ging de Liegebeest-titel naar McDonald’s vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg het CDA de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term ‘scharrelei’ de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
Dit is des te opvallender omdat Plus juist voorop zegt te willen lopen met duurzame en ethische verantwoorde producten. Zo verkopen zij bijvoorbeeld alleen nog vrije uitloop en biologische eieren, relatief veel fair trade producten., enz. De Plus supermarkten die ik ken hebben een grote wand met wel 1000 biologische producten, veel handiger en beter dan andere supermarkten. Dit lijkt mij des te meer reden om ook met de kaas iets goeds te doen.
Misschien moeten ze dit maandelijks organiseren inplaats van 1 keer per jaar, vooral als bedrijven zo snel reageren.