Als laatste van de grote supermarkten in Nederland heeft Albert Heijn gisteren bekendgemaakt te stoppen met de verkoop van staleenden. Ruim een week geleden begon Wakker Dier een campagne tegen de supermarkten AH, Lidl en Aldi, omdat die nog steeds staleend verkochten.
De staleenden (barbarieeenden) in de Nederlandse supermarkten zijn afkomstig uit Frankrijk en hebben voor hun dood een vreselijk bestaan gehad zonder uitloop, met hun zwemvliezen op roosters, 13 eenden op een vierkante meter en niet de mogelijkheid om eens lekker te kunnen zwemmen.
Kort na de start van de campagne besloten Aldi en Lidl al dat staleend uit het schap moet en Albert Heijn bleef als laatste grote keten over, al werd gezegd dat de plannen om te stoppen met de verkoop van staleenden al op tafel lagen.
Pas volgend jaar
Het alternatief voor staleenden is de vrije uitloop-eend, die iets meer ruimte hebben (9 dieren per vierkante meter), de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan en niet met hun zwemvoeten op roosters staan maar op stro. Wel gaat de overstap naar vrije uitloop pas volgend jaar in, dus deze kerst liggen er nog gewoon staleenden in de schappen.
- Lees meer over de inmiddels succesvolle campagne van Wakker Dier:
Bron:
©AnimalsToday.nl Bart van Riel