Wakker Dier rijdt komende tijd in verschillende steden achter de blauwe bezorgwagens van Albert Heijn aan. De wagen van Wakker Dier heeft een groot billboard met daarop de tekst: Wij achtervolgen Albert Heijn net zo lang, tot ze de AH kip niet meer bezorgen.
‘Skip de AH kip’ is de actie waarmee Wakker Dier bij klanten van Albert Heijn aandringt om hogere eisen te stellen aan het welzijn van kippen die bij AH in de schappen liggen. Zolang dat niet gebeurt wordt de consument opgeroepen geen kip te kopen bij Albert Heijn. Anne Hilhorst van Wakker Dier over de achtervolgingsactie, die gericht is op klanten die hun boodschappen online bestellen:
“Ook wij brengen onze boodschap nu tot op de stoep.”
De actie is een extra pressiemiddel om Albert Heijn te bewegen zijn kippen een beter leven te geven. Daarvoor moet de multinational uit Zaandam minimaal voldoen aan één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Albert Heijn hanteert de laagste welzijnsstandaard voor zijn kip. Veel andere supermarkten zoals Jumbo zorgen beter voor hun kippen.
AH kip en voetzweren
Er zijn geen supermarkten waar kippen minder ruimte krijgen dan de AH kip, die leeft met 16 dieren op een vierkante meter. Ter vergelijking: bij Jumbo-kippen is dat 13 à 14 en bij biologisch 10 kippen per vierkante meter. Door een gebrek aan ruimte raken de dieren gestrest. Soms lopen ze zelfs over elkaar heen, omdat ze geen kant op kunnen. Daarbij verwonden ze elkaar met hun nagels. Zoveel kippen op een vierkante meter verhoogt bovendien de kans op pijnlijke open wonden en voetzweren.
–
Stunten
Ondanks het ongezonde leven van de AH kip, drijft de grootgrutter de vraag ernaar op met veel aanbiedingen. Het gemiddeld aantal kipstunts bij de twaalf grootste supermarkten lag in het eerste half jaar van 2019 op 86. Albert Heijn presteerde het om in deze periode 232 keer kip zonder keurmerk in de aanbieding te doen. Anne Hilhorst reageert verbolgen:
“Wij vinden het niet te verteren dat de marktleider de kippen zo laat stikken.”
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
.