Martijn Krabbé heeft zich de woede van Sea Shepherd op de hals gehaald. In het TV-programma ‘Herman en Martijn: Op de proef gesteld’ at de televisiepresentator een stuk walvisvlees. Dit terwijl hij openlijk ondersteuner is van Sea Shepherd.
Woordvoerder en directeur van Sea Shepherd Nederland, Geert Vons, verklaart in een reactie:
“Het is onacceptabel dat iemand uit Nederland, die verbonden is aan de Nationale Postcode Loterij en affiniteit heeft met Sea Shepherd, dit op televisie proeft en zegt dat het lekker is”.
In het gewraakte televisieprogramma eet Krabbé samen met televisiekok Herman den Blijker het walvisvlees onder het mom van het belichten van internationale culinaire tradities. De twee eten het vlees op de Faeröer Eilanden, en terwijl Krabbé proeft zegt hij zichtbaar onder de indruk:
“Oh, mijn hemel”.
Daarna legt de presentator in een voice-over uit:
“Faeröer is een plek met eeuwenoude tradities. Heel mooi, zo heeft het eiland nooit een leger gehad, en andere (tradities, red.) roepen misschien vraagtekens op. Het eten van walvis is daar een van. Maar goed, wij zijn hier te gast en dan is het lastig oordelen”.
Dat is op zijn zachts gezegd opmerkelijk te noemen, gezien het feit dat Sea Shepherd al jaren actie voert tegen de gruwelijke wijze waarop juist hier grienden worden gedood.
De griend is een soort walvis uit de familie der dolfijnachtigen. Al sinds 2014 voert Sea Shepherd met operatie Grindstop actie tegen het afslachten van deze beschermde dieren. Elk jaar worden zo’n 1000 grienden op een wrede manier afgeslacht bij de Deense Faeröer-eilanden. De drijfjacht vindt gewoonlijk plaats in de zomermaanden en is volgens de Faeröerders onderdeel van hun traditie. Al honderden jaren drijven ze grienden en dolfijnen baaien in, waarna jong en oud vol overgave deelnemen aan een bloederig moordfeest. Volgens de Faeröerders hadden zij het vlees van deze walvisachtigen nodig om niet te verhongeren. Tegenwoordig gaat die vlieger al lang niet meer op en is er geen enkele valide reden voor de massaslachting. Hoewel de Europese Unie dergelijke activiteiten afkeurt, weten de Faeröerders telkens weer door de mazen van EU-restricties te glippen.
Sinds 2007 wordt Sea Shepherd gesteund door de Nationale Postcode Loterij, waar Krabbe een van de gezichten van is. Tijdens de opening van het Nederlandse Sea Shepherd kantoor in Amsterdam in 2014 stuurde Krabbé als gezicht van de Nationale Postcode Loterij een videoboodschap. Daarbij heeft Krabbé’s inmiddels ex-vrouw Amanda meegevaren op een van de schepen van de dierenbeschermingsorganisatie.
Geert Vons werd vóór de uitzending door de Nationale Postcode Loterij ingelicht over het optreden van Krabbé. Volgens Vons ging het Krabbé vermoedelijk alleen om de kijkcijfers:
“Het is controversieel om het vlees te eten, iedereen heeft het erover. Dat is hem gelukt. Maar ik weet niet of hij zich realiseert dat dit zijn imago aantast”.
Ook op social media hebben veel mensen hun boosheid geuit. Vons heeft aangegeven contact op te nemen met de presentator.
“Wij zijn zo druk bezig en wat doe jij? Als populaire Nederlander ga jij daarnaar toe en zegt dat het lekker is, dan zakt mijn broek af. Ik ken Martijn persoonlijk en ga hem bellen zodra hij weer in Nederland is”.
Bron: Nu.nl ©PiepVandaag.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
3 Comments
Comments are closed.
Van Herman mag alles dood om op te eten en hoe, dat zal hem een worst wezen. Martijn heeft weinig in te brengen als het hier op aan komt, Herman bepaalt wat er gevreten wordt in dit programma. Ik wil al helemaal niet naar dit soort programma’s kijken. Toen ik Faroereilanden zag, wist ik al wat er ging komen.
Als ik aan die eilanden denk, denk ik aan dat jaarlijkse bloedbad, te walgelijk voor woorden.
Inderdaad bijzonder kwalijk. Ik viel gisteren bij het zappen midden in het programma en hoorde dat zij walvisvlees zouden gaan eten. Ik heb gelijk weg gezapt en hoef het niet meer te zien. Ook die Herman den Blijker is daardoor ver in mijn achting gedaald. Blijkbaar draait alles weer om de kijkcijfers. Laten dergelijke mensen een voorbeeld stellen en kijkers bewust maken om gezonder en duurzamer te eten.
niks meer aan toe te voegen, helemaal gelijk !