Een doordringende rioollucht die zich door Kaapstad verspreidde, baarde afgelopen week zoveel zorgen, dat de lokale autoriteiten een onderzoek instelde naar de oorzaak van de stank. De bron van de kwalijke reuk bleek van een veeschip te komen dat in de haven lag afgemeerd.
Een ondraaglijke rioollucht die zich plotseling voordeed in Kaapstad in Zuid-Afrika, zette aan tot een grondig onderzoek van de lokale stadsfunctionarissen die direct een milieuteam activeerden. Zahid Badroodien, ambtenaar van het burgemeesterskantoor die verantwoordelijk is voor water en sanitaire voorzieningen, meldde via X dat onderzoekers hadden bevestigd dat het veeschip in de haven verantwoordelijk bleek voor de intense stank die over bepaalde wijken hing.
Rioollucht
Het befaamde schip was met 19.000 levende runderen aan boord vanuit Brazilië vertrokken naar Irak. Het schip Al Kuwait vaart onder de vlag van Koeweit en maakte afgelopen zondag na 2,5 week een tussenstop in Zuid-Afrika om voer te laden voor het vee. Vanwege de doordringende stank van uitwerpselen en ammoniak, stuurde de nationale raad van de Society for the Prevention of Cruelty to Animals (SPCA) een inspecteur naar het veeschip om het welzijn van de dieren te beoordelen. Na drie dagen inspectie was dit het resultaat: meerdere dode runderen, gewonde en ernstig zieke dieren die op het randje van de dood hingen, waarna acht uit noodzaak moesten worden geëuthanaseerd om hen uit hun lijden te verlossen. De dieren bleken wekenlang in hun eigen en elkaars uitwerpselen aan boord te hebben geleefd.
SPCA:
“Deze geur is een teken van de vreselijke omstandigheden die de dieren ondergaan, nadat ze al tweeënhalve week aan boord hebben doorgebracht, met een opeenhoping van uitwerpselen en ammoniak. De stank aan boord is onvoorstelbaar, maar toch hebben de dieren er elke dag mee te maken.”
Levend vee
Vee wordt regelmatig onder zeer erbarmelijke en dieronvriendelijke omstandigheden vervoerd. Boven op elkaar gepropt, in uiterst onhygiënische toestanden moeten de dieren wekenlang of zelfs maandenlang overleven, soms met te weinig voer of water aan boord. Daarbij komt nog dat vele gedurende de reis verwondingen oplopen. Ook wel door de hardhandige aanpak van medewerkers in deze industrie. De weg naar de uiteindelijke bestemming is voor veedieren een lange en onnodige lijdensweg. De reden waarom er wordt gekozen voor het importeren van levend vee in plaats van vlees, is dat de dieren op deze manier volgens eigen methoden kunnen worden geslacht.
Kritiek
Kritiek op het vervoeren van levend vee komt vanuit verschillende hoeken. Dierenwelzijnsorganisaties, maar ook politieke partijen, zijn het steeds vaker oneens met deze vorm van vleeshandel. Ook de in Zuid-Afrika regerende politieke partij Democratische Alliantie is fel tegen de export van levend vee. De partij pleit daarom voor wetshervormingen:
“Levende export, zoals blijkt uit deze situatie, stelt dieren bloot aan gevaarlijke omstandigheden zoals gevaarlijke niveaus van ammoniak, ruwe zee, extreme hittestress, verwondingen, vuile omgevingen, uitputting en zelfs de dood.”
Bron:
©AnimalsToday.nl Jennie Cools
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Echt intens verdrietig dat wij mensen dit doen! Geen woorden voor!!