Rome gaat paardenkoetsen verbieden uit de straten van de Italiaanse hoofdstad. Toch bekritiseren dierenactivisten de burgemeester van Rome omdat ze deze transportmodus niet helemaal afschaft. De handel in het aanbieden van het lucratieve vervoermiddel met paarden in de historische parken blijft toegestaan.
Verbod
Volgens de burgemeester van Rome, Virginia Raggi, worden de rijtuigen met open dak uit de straten verbannen. Op Facebook schreef ze:
“Rijtuigen zullen niet langer in de straten, in het verkeer kunnen rijden, maar alleen in de historische parken. U zult nooit meer vermoeide paarden in de straten van de stad zien tijdens de heetste uren van de zomermaanden omdat wij dit nadrukkelijk hebben verboden.”
De activisten van dieren- en milieuactiegroep Alleanza Popolare Ecologista voeren al een geruime tijd campagne voor een totaalverbod op het conservatieve transportmiddel. Zij voeren als argument aan dat de dieren worden onderworpen aan onmenselijke arbeid. Voor vier personen in een Botticelle – traditionele Romeinse paardenkoets – vragen de touroperators maar liefst 350 euro. Het paard moet dan twee uur lang rond de belangrijkste monumenten van Rome karren. Volgens Rinaldo Sidoli, woordvoerder van Alleanza Popolare Ecologista:
“Raggi garandeerde in 2016 de afschaffing van de koetsen die door paarden worden getrokken en niet alleen toegestaan zijn in parken, dus deze paarden zullen verder worden uitgebuit. Ze hebben ook geen datum vastgesteld waarop het verbod zal plaatsvinden, dus voor ons is de aankondiging leeg.”
In de reeks van opvolgingen die de burgemeester heeft toegezegd bij haar campagnebelofte voor haar verkiezing, was het verbod op transportmiddelen met paarden opgenomen. Het idee om de paarden te vervangen door elektrische voertuigen is nooit uitgekomen.
Lucratief paardenmisbruik
In de loop der jaren zijn er diverse schrijnende gevallen geweest waarbij paarden instortten of stierven. Vorig jaar oktober viel een paard op de Via dei Condotti, een drukke winkelstraat in het stadscentrum. Het onfortuinlijke dier gleed uit op een putdeksel. Na verluid negeerde de koetsier alle smeekbeden van toeschouwers om het paard te laten onderzoeken door een dierenarts. De bestuurder maakte de keuze om de tocht voort te zetten zodra het paard weer op de been was.
Rome to ban horse-drawn carriages from city streets https://t.co/laSjjT9Hpx
— The Guardian (@guardian) December 3, 2020
In juni 2008 stierf een paard doordat hij werd aangereden door een auto terwijl hij een koets trok over de weg langs de rivier de Tiber. In de zomer van 2012 stortte een paard in nabij de Spaanse Trappen. De chauffeur van het rijtuig probeerde het dier weer aan het werk te slaan voordat hij door de politie werd tegengehouden. Vaak maakten de bestuurders openlijk ruzie met de dierenrechtenactivisten over de wrede handelswijze en omgang met de werkdieren. Sidoli:
“Paarden in Rome worden gedwongen om extreem zware ladingen (alleen de koets weegt al 800 kg) te trekken op gladde trottoirs en te midden van lawaaierig verkeer.”
https://twitter.com/AntiquaTours/status/1185232509736374272
Het aantal mensen met een rijbewijs om de rijtuigen te mogen besturen, is de afgelopen jaren gedaald tot ongeveer drieëntwintig. Dit komt doordat de chauffeurs van de koetsen gebruik hebben gemaakt van een optie om hun koetsiersrijbewijs om te zetten in een taxivergunning. Angelo Sed, voorzitter van de vereniging van koetsiers, zei dat de actie van Raggi een klap was voor diegene die al moeite hebben om het hoofd boven water te houden vanwege de coronapandemie:
“Handel in de parken zal nooit hetzelfde zijn als de vergelijkbare handel dat je in het stadscentrum kunt doen.”
Imagoschade Italië
Ongeveer 80 paarden, gestald in het Testaccio-gebied, werken nog steeds in de stad Rome. Praktijken die al jarenlang worden bekritiseerd vanwege de wreedheid die de paarden wordt aangedaan. Sidoli voegt toe:
“De aanblik van een paard dat op de grond viel, maakte veel toeristen ontzet. Dit schandelijke spektakel was een klap voor het imago van Italië. Het is tijd dat het parlement luistert naar de groeiende gevoeligheid van de Italianen voor dierenrechten.”
De verbetering die nu getroffen wordt om de koetsen in de straten te weren, is volgens Solide het enige positieve element. Paarden nemen niet langer deel in het straatverkeer. Er was al een wet van kracht die paardenkoetsen verbood om hun rondjes te doen bij zomerse temperaturen boven de dertig graden Celsius. Daarnaast hebben de passagiers een mede-aandeel in dit dierenleed door gebruik te maken van een paardenkoets. Middeleeuwse taferelen die niet meer van deze tijd zijn.
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Jessica Slotman