De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de televisiecommercial ‘Boeren houden van koeien‘ van Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) beoordeeld als ‘misleidend en oneerlijk’. De huidige versie mag niet meer uitgezonden worden. De reclame-uiting doet zich onterecht voor als ‘boodschap van de jonge boeren’, terwijl de betrokkenheid van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) bij de campagne niet uit de commercial blijkt.
De rol van de NZO staat wel op de website vermeld, maar niet in de reclame-uitingen. Hierdoor kan de consument volgens de RCC het achterliggende commerciële belang van de NZO niet als zodanig herkennen. Het werkelijke doel van de campagne is het bevorderen van de verkoop van zuivelproducten. Dit gebeurt door het oppoetsen van het imago van de melkveehouders.
.
De televisiecommercial
De televisiecommercial vertelt het verhaal van de jonge boeren. Er wordt een romantisch plaatje geschetst waarin de jonge boeren laten zien hoe goed ze voor de koe zorgen. Vervolgens zie je onder andere hoe de koeien ‘kunnen chillen wanneer ze willen’, ‘eten en drinken wanneer ze willen’, ‘rondlopen wanneer ze willen’ en ‘altijd frisse lucht hebben’. Kortom, alle basisbehoeften van een koe passeren de revue, om het imago van jonge melkveehouders te verbeteren in het maatschappelijk debat. De boodschap aan de consument is overduidelijk: je kunt met gerust hart zuivelproducten blijven kopen, want we zorgen goed voor onze koeien. De vaak keiharde realiteit van de zuivelindustrie, die voornamelijk gericht is op het maximaliseren van de productie, wordt compleet genegeerd.
.
De zitting
De klacht tegen bovenstaande televisiecommercial was ingediend door een particulier, die dankzij een doorverwijzing van De Reclamejagers is bijgestaan door advocaten Berber Brouwer en Aernoud Bourdrez. Tijdens de zitting kwam naar voren dat de NZO de campagne volledig heeft gefinancierd. Volgens de RCC dient de commercial niet alleen ter verbetering van het imago van (jonge) melkveehouders, maar ook als indirecte aanprijzing van zuivel. En dus is het ook een commerciële reclame. De consument moet weten dat de NZO betrokken is bij de campagne, zodat het doel van de reclame beter is te begrijpen. Die betrokkenheid is essentiële informatie. Advocaat Berber Brouwer zegt hierover:
“Samen met Aernoud Bourdrez heb ik de zaak bepleit. We vinden dit een belangrijke zaak waarvoor we ons graag inzetten. Hopelijk draagt dit bij aan bewustwording van het lot van koeien en kalfjes in de melkvee-industrie. Wetenschappelijk staat niet meer ter discussie dat koeien dieren zijn met een bewustzijn, die pijn kunnen ervaren en emoties kennen zoals angst, blijdschap en verdriet. En zoals andere zoogdieren hebben ze een sterk ontwikkeld moedergevoel. Met die kennis is de omgang met koeien in de bio-industrie niet meer te rechtvaardigen.”
.
Liegebeest van het jaar
Dezelfde televisiecommercial is in 2022 door Wakker Dier uitgeroepen tot Liegebeest van het jaar. De consument gaf de campagne van NAJK 63 procent van de stemmen en beoordeelde de commercial als misleidend. Anne Hilhorst van Wakker Dier over het verhaal van de jonge boeren in de campagnespot:
“(Het) klinkt prachtig natuurlijk. Maar helaas zorgen veel boeren vooral goed voor hun eigen hachje. Het is goed om te zien dat de consument de mooie praatjes van de zuivelsector niet langer pikt.”
Bronnen:
- AD
- NAJK/YouTube
- Lees ook op AnimalsToday:
.
EU blijft volop subsidies pompen in de vlees- en zuivelindustrie
RCC: Reclame ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ Dolfinarium misleidend
©AnimalsToday.nl Mariska van Geelen
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?