De Rabobank is de winnaar van de Liegebeest verkiezing, die jaarlijks door Wakker Dier wordt georganiseerd. De helft van alle stemmen ging naar de Rabobank. In hun tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’ doet de bank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
De Rabobank stak met de helft van alle stemmen ver boven de andere kandidaten uit. De leugenachtige reclameslogan zorgde voor veel deelnemers. 25.000 mensen brachten hun stem uit, een nieuw record. Anne Hilhorst van Wakker Dier met een variant op de reclameslogan van Rabobank:
“Growing megastallen together geeft geen betere wereld.”
Mega investeerder in de vee-industrie
Tussen 2012 en 2017 investeerde de bank 6,8 miljard euro in grote vleesgiganten, zoals fastfoodketens KFC en McDonald’s. Ook financierde de bank de Oekraïense plofkippengigant MHP, die jaarlijks 332 miljoen plofkippen ‘produceert’. Dit zijn bijna evenveel kippen als in heel Nederland.
Albert Heijn en Jumbo gingen al om
Kandidaat Jumbo besloot al tijdens de verkiezing te stoppen met de verkoop van levende kreeften. Eerder adviseerde men plompverloren om de kreeften levend (!) in te vriezen. Ook Albert Heijn werd als kandidaat geschrapt. De super beloofde om de valse welzijnsclaims over plofeend van de verpakking af te halen.
Campina en ECOstyle eindigen op 2 en 3
Campina was genomineerd omdat op de melkverpakking staat dat hun koeien verantwoord oud worden. Terwijl deze dieren meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan. Een gezonde melkkoe in een goede omgeving kan 14 jaar oud worden. Kandidaat ECOstyle (fabrikant van diervoeding) suggereert met haar merknaam een biologisch keurmerk, terwijl hun hondenvoer plofkip en industrievarken bevat.
Met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die jokken of misleiden over dierenwelzijn, zetten consumenten op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijke producten geen eerlijke kans.
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Tja, de goede oude coöperatieve Rabobank (combinatie van voorheen Boerenleenbank en Raiffeisen-Bank) bestaat al lang niet meer. Gezien de jarenlange structurele corruptie waar zij voor veroordeeld zijn valt er ook weinig integers van zo’n organisatie te verwachten. Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen klant bij die grote banken willen zijn, want Rabobank, ABN-AMRO, ING, SNS-Bank het is allemaal min of meer hetzelfde kortzichtige en op extreem veel geld en macht belust. Met gelikte en geraffineerde psychologische marketingcampagnes proberen zij de consument een goed gevoel te geven, maar de bittere, wrange en wrede waarheid staat vaak haaks op wat zij suggereren te doen en te zijn. Mensen, dieren, natuur en milieu zijn er weer de dupe van.
Ik heb me eerlijk gezegd nooit zo verdiept in wat de Rabobank doet. Maar als het allemaal precies waar is, dan denk ik dat het helemaal terecht is dat de Rabobank de ‘winnaar’ is van de ‘verkiezing.’ Banken hebben immers heel veel invloed!