Vrijdag 30 maart was het Nationale Puppy Dag in de Verenigde Staten. Sinds 2006 is deze dag in het leven geroepen om met name bewustzijn te creëren voor puppy’s in asielen, de zogenaamde ‘puppy-mills’ (grootschalige puppy fokkerijen) en het puppy-vrij maken van dierenwinkels.

Pup Mollie
©CK

In Nederland kennen we het niet, de verkoop van hondjes in dierenwinkels. Deze manier van puppy verkoop is puur geënt op het zo snel mogelijk, zo veel mogelijk winst maken. Er wordt geen achtergrondinformatie ingewonnen over de kopers en ze worden niet op de bij een hond horende verantwoordelijkheden gewezen.

De puppy-mills spelen hier op in, door onder verschrikkelijke omstandigheden op hoog tempo puppy’s te ‘kweken’. Wanneer een teefje niet vruchtbaar genoeg blijkt te zijn wordt ze afgemaakt, achtergelaten of aan de volgende fokker verkocht.

De gevolgen van deze praktijken zijn overvolle asielen, waar gemiddeld 3 tot 4 miljoen puppy’s per jaar worden afgemaakt vanwege lage adoptie cijfers. Amerikanen worden dan ook door verschillende organisaties erop gewezen een hondje te adopteren in plaats van naar een fokker te gaan, al dan niet erkend. Gelukkig is de Hondenbescherming in Nederland een campagne gestart om het nemen van een hond af te raden, zodat deze praktijken in ons land hopelijk niet zo ver hoeven komen.

Bron ©PiepVandaag Franca Krijnsen