Stichting Wakker Dier heeft de publieksprijs gewonnen van de NRC Charity Award. De advertentie ‘Plofkip, het best bewaarde supermarktgeheim’ kreeg de meeste stemmen van alle 255 inzendingen. Hiermee wint Wakker Dier 8 pagina’s advertentieruimte in de NRC. Die zal geheel worden ingezet tegen supermarkten die nog volop plofkip in de aanbieding hebben. In januari startte Wakker Dier haar campagne tegen de plofkip. Sindsdien hebben zes grote A-merken en één grote supermarktketen toegezegd de plofkip te weren vanwege dierenleed. Wakker Dier vervolgt haar campagne tegen achterblijvende supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo komende maanden met extra inzet. Amnesty International won de jury prijs.
NRC Charity Awards
De NRC Charity Awards werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Vorig jaar won Wakker Dier ook de publiekprijs met de advertentie ‘de evolutie van de kiloknaller’. Het Reumafonds won de juryprijs. Met de NRC Charity Awards wil NRC Media goede doelen ondersteunen bij het bereiken van bestaande en nieuwe donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs, aldus de NRC. Dit jaar schreven 255 goede doelen zich in. 25 advertenties werden genomineerd voor de juryprijs en wonnen daarmee al een spread in de NRC. De winnaars krijgen voor €300.000 advertentie waarde in de NRC.
Plofkip
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de plofkip, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, skelet, hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Omdat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan, krijgen zij veel last van pijnlijke, open zweren aan hun pootjes en op hun borst.
Campagne Stop de Plofkip
Wakker Dier startte in januari haar plofkipcampagne, met een brief aan meer dan 40 bedrijven die gezamenlijk meer dan 100 miljoen plofkippen per jaar verbruiken. Diverse A-merken stappen over op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming, zoals Unilever, Wagner Pizza, Olvarit, Johma, Struik en Domino’s Pizza. In juni gaf het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) aan dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 voor al het verse vlees plofkip-vrij proberen te zijn. Die toezegging is echter meer een vertragingstactiek dan een serieuze stap. In augustus zegde supermarkt Deen toe de plofkip volledig in de ban te doen. En ook de Coop doet dit voor een belangrijk deel van haar assortiment. Wakker Dier blijft campagne voeren tegen achterblijvende supermarkten en A-merken.
Bron: Persbericht Wakker Dier ©PiepVandaag.nl