Aanstaande zondag 11 september wordt door moslims het offerfeest gevierd waar rond de 56.000 schapen, geiten en runderen in ons land voor gedood worden. Dominee Hans Bouma en zes dierenorganisaties (Comité Dierennoodhulp, Rechten voor al wat leeft, Een Dier een Vriend EDEV, Dier en Recht, Stop Dierenleed Nederland en Dierbewustleven) vragen aan moslims, door middel van een videoboodschap (zowel in het Nederlands, Arabisch, Turks en Engels) op YouTube, om op het offerfeest in plaats van een dier te slachten geld te offeren.
Hiermee kunnen mensen en ook dieren in nood voorzien worden van plantaardig voedsel en hulpgoederen en hoeven geen onschuldige dieren worden gedood. Wanneer moslims in Nederland al een schaap of een geit hebben besteld, wordt hun in overweging gegeven het leven van dit dier te sparen. De dierenorganisaties bieden aan om het schaap of de geit op hun kosten op te vangen en te herplaatsen op een plek waar het oud kan worden en een goed leven krijgt.
Met dieren offeren is Allah of God niet gediend
Volgens de Koran is het heel goed mogelijk het offerfeest zonder het doden van een dier te vieren. Het contactorgaan Moslims en Overheid liet in 2014 weten dat steeds meer moslims ervoor kiezen in de vorm van geld een zeer reëel offer te brengen, geld dat wordt gebruikt om hulp te bieden aan mensen in nood. Het gaat hier om een offer waarbij geen bloed vloeit en waar de wereld weer een stukje beter wordt.
Dominee Hans Bouma en de dierenorganisaties hebben niets tegen moslims, tegen religies in het algemeen, maar wel tegen het doden van dieren om Allah of welke God dan ook te eren. Een feest vieren ten koste van ander leven, kostbaar leven, een feest dat de dood betekent van talloze medeschepselen, het hoort niet bij een godsdienst, niet bij de islam, niet bij het christendom, bij geen enkele godsdienst.
Het is eigen aan godsdiensten dat zij zich in de loop van de tijd ontwikkelen naar een hoger niveau en we zien dat tradities en rituelen zich hierbij aanpassen. Religie betekent bevrijding, exodus, emancipatie en na allerlei intermenselijke bevrijdingsbewegingen is nu het dier aan de beurt. Nu is het moment aangebroken dat gelovigen inzien dat het doden van dieren strijdig is met hun feesten.
Ondertussen hebben we, als het gaat om de rechten en het welzijn van dieren, van de Nederlandse grondwet niets te verwachten. In het artikel over vrijheid van godsdienst en levensovertuiging ontbreekt een zeer essentieel element: dat geen enkel levend wezen met bewustzijn en gevoel, dus niet alleen de mens, ook het dier, in naam van de godsdienst leed mag worden berokkend.
Links oproep offferfeest (ondertiteling in het Arabisch, Turks en Engels):
Arabische ondertiteling:
Turkse ondertiteling:
Engelse ondertiteling:
Persbericht Comité Dierennoodhulp
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
5 Comments
Comments are closed.
deze dieren hebben een heel wat beter leven en einde dan het varken dat op de meeste katholieke, ongelovige enz enz borden liggen, dus ik vind dit helemaal nergens op slaan. Ze worden niet op gruwelijke wijze afgeslacht en het vlees wordt gegeten. Mega schijnheilig deze oproep.
Dhr. Bouma heeft ook een oproep gedaan bij de EO een tijd terug. Om sowieso te stoppen met het eten van dieren.
….. en waar denkt men waar het vlees in het supermarkt vandaan komt? Ik hoop dat iedereen die tegen het offeren van een schaap of geit, wanneer het vlees aan de arme wordt gegeven vegetarisch is Anders vindt ik het wel heel hypocriet.
Dominee Hans Bouma,
Mijn oprechte steunbetuiging dat u kracht bijzet, en opkomt voor de dieren.
Top.
Vreselijk hoe voor een “feest” talloze dieren op een gruwelijke manier bij vol bewustzijn afgeslacht worden. Dit zou een aantal jaren geleden eindelijk verboden worden, een meerderheid in de Tweede Kamer was voor een verbod. Maar op het laatste moment heeft Henk Bleker uit de Tweede Kamer in de Eerste Kamer, waar hij helemaal niets te zoeken had, een pleidooi gehouden om de onverdoofde rituele slacht in stand te houden. En zoals gewoonlijk maakte de PvdA weer eens een draai van 180 graden en stemde tegen het verbod zodat het tot op de dag van vandaag helaas nog steeds dagelijks plaatsvindt. Barbaarse Middeleeuwse praktijken in een land dat zich modern en beschaafd noemt.