Wakker Dier trekt een tweede kandidaat terug uit de Liegebeestverkiezing: na Plus past ook Jumbo zijn misleidende claims aan. De Liegebeestverkiezing, die dinsdag van start ging, telt nu nog drie genomineerden. “De kandidaten laten er geen gras over groeien. Met dit tempo wordt het een spannende verkiezing,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Volgens de website van Jumbo wordt hun tilapia gekweekt in een omgeving waar ‘zo veel mogelijk natuurlijk gedrag wordt gestimuleerd’. In werkelijkheid leven de vissen dicht op elkaar in een vervuild meer. Jumbo haalt de misleidende claim nu van de website. Hilhorst:
“Goed dat Jumbo dit direct de wereld uit helpt.”
Boerentrots van Plus
Op de website van Plus en op de verpakking van Plus Boerentrots kalfsvlees stond dat de kalfjes van Plus ‘vrij rondlopen’. Anne Hilhorst:
“In de praktijk leven kalfjes in stallen op roostervloeren en komen zij alleen buiten op weg naar de slacht.”
Volgens Plus stond een nieuwe verpakking al op de planning voor oktober. Ook verwijdert de supermarkt nu de claim van zijn website.
De verkiezing
Er blijven nog drie Liegebeestkandidaten over: ‘eerlijke ingrediënten’ van Van Dobben, de commercial ‘Boeren houden van koeien’ en ‘optimaal welzijn’ in de geitensector. Consumenten hebben nog enkele weken de tijd om te stemmen op het grootste Liegebeest van 2022. Op 6 september maakt Wakker Dier de winnaar bekend.
Wakker schudden
Met de Liegebeestverkiezing ontmaskert Wakker Dier bedrijven die consumenten voor de gek proberen te houden over dierenwelzijn. De verkiezing is effectief; ieder jaar kondigt een deel van de kandidaten aan hun producten te verbeteren of te stoppen met mooie praatjes. Hilhorst:
“Het is fantastisch als bedrijven hun claims aanpassen. Maar liever zien we natuurlijk dat ze hun mooie praatjes waarmaken en de dieren een beter leven geven.”
Bron:
Perbericht Wakker Dier
©AnimalsToday.nl