Veertig procent van de Nederlandse hondenbezitters zegt niet te weten waar je op moet letten om na te gaan of een hond verantwoord is gefokt of afkomstig is uit de malafide hondenhandel. Dit blijkt uit een representatieve enquête van Peil.nl in opdracht van World Animal Protection.

malafide hondenhandel
Beaglepuppy | Foto: Wikimedia

De malafide handel in puppy’s – veelal aangevoerd vanuit Oost-Europa – wordt door deze onwetendheid in de hand gewerkt. Een andere uitkomst is dat van alle aankopen van een hond bijna de helft, 42%, gebeurt via internet.

Kofferbak
Naar schatting worden jaarlijks tot wel zeventigduizend kofferbakpups vanuit Oost-Europa in Nederland te koop aangeboden, het zou dan gaan om meer dan de helft van het totaal aantal pups. Maar daar is bijzonder weinig van te merken bij de antwoorden op de vraag ‘Weet u waar uw hond is gefokt?’ Slechts zeven honden zijn volgens de eigenaar afkomstig uit een Oost-Europees land, dat is 0,7% van de respondenten. Veel mensen denken klaarblijkelijk dat de verkoper van een pup ook altijd de fokker is of nemen het verhaal van de verkoper voetstoots aan voor waar.

Online
Van alle nieuwe hondeneigenaren koopt 73% het huisdier, terwijl 11% een hond uit het asiel haalt en 8% hem krijgt van een kennis.  Van de kopers doet landelijk 42% zaken via een online advertentie waarmee dit duidelijk het grootste verkoopkanaal blijkt. Bij een rasvereniging koopt 33% en 1% bij een dierenwinkel. Hierin zijn enkele duidelijk regionale verschillen te zien. In de provincie Groningen bijvoorbeeld, koopt 66% zijn hond via internet, in Zeeland is dat 64% maar in Flevoland 27%. In deze jongste provincie koopt dan weer twee derde bij een rasvereniging, terwijl dat in Friesland slechts 10% is.

Directeur Pascal de Smit van World Animal Protection Nederland:

“Vier op de tien mensen mét een hond, geven aan eigenlijk niet te weten waar je bij de aanschaf van zo’n dier op moet letten. Die onwetendheid vind ik behoorlijk schokkend. Door dat gebrek aan kennis  wordt hondenleed in stand gehouden. Ook dit onderzoek maakt weer eens duidelijk dat het hoog tijd wordt voor Europese regelgeving om de malafide hondenhandel tegen te gaan. Vandaar ook dat wij daar een campagne voor voeren onder het motto ‘Fok off’. De bestaande zieke fok- en handelspraktijken moeten de wereld uit.”

Persbericht World Animal Protection