Transport van varkens, schapen en kalfjes gebeurt steeds vaker in dichte veewagens. Maar veel van deze dichte wagens voldoen niet aan de wet: de verplichte toegangsdeuren voor de inspecteurs ontbreken. Het is daarom lastig om te zien hoe het met de dieren gaat tijdens transport. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Wakker Dier nadat een chauffeur alarm sloeg. Wakker Dier vraagt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om dichte veewagens strenger te controleren en de wet te handhaven. Goede toegangsdeuren zijn nodig om te controleren of de wagens bijvoorbeeld niet te vol zijn en of de luchtkwaliteit goed is. Maar ook om in te grijpen als het mis gaat, bijvoorbeeld als een dier ziek blijkt. Dit is bij dichte veewagens dus vaak niet mogelijk.
Uit onderzoek van Eyes on Animals in opdracht van Wakker Dier blijkt dat moderne veewagens voor varkens, schapen en kalveren vaak niet aan de wet voldoen. Zo zouden alle dieren tijdens transport bereikbaar moeten zijn zodat ze gecontroleerd en verzorgd kunnen worden. Dichte wagens hebben vaak wel inspectieluiken, maar deze zijn klein en bieden bovendien geen toegang tot de wagen. Controleurs kunnen dan alleen de wagen in via de laadklep, maar dat is erg moeilijk en gevaarlijk. Dat gebeurt daarom dan ook zelden. Wakker Dier vraagt de NVWA in een brandbrief om de wet beter te handhaven en erop toe te zien dat ook dichte veewagens goede toegang tot de dieren bieden.
Geen toegang is gevaarlijk
Toegang tot de dieren is nodig zodat inspecteurs kunnen zien wat de omstandigheden zijn in de wagen. Maar ook om dieren in nood te kunnen helpen. Bijvoorbeeld wanneer een zwak kalf wordt vertrapt door de andere kalveren of wanneer dieren tijdens transport ziek worden. Bij de Deense veewagen die vorig jaar op de Duitse snelweg kantelde, konden de politieagenten door gebrek aan toegangsdeuren en inspectieluiken niets doen voor de varkens.
Dichte wagens in opkomst
In Nederland worden er steeds meer dieren vervoerd in geklimatiseerde veewagens. Uit het onderzoek komen twee oorzaken hiervoor naar boven. De eerste is dat dieren beter beschermd zijn tegen weersinvloeden. De tweede oorzaak is minder positief: om de dieren aan het zicht te onttrekken. Dit zou beter zijn voor het imago van de sector. Omdat burgers de dieren niet meer zien, zouden ze minder negatief over transport denken.
Beter beschermd tegen weer en wind, maar wel risico op stikken
Ondanks dat het gebruik van dichte wagens toeneemt, is er nog nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het dierenwelzijn in deze wagens. Om hier toch meer zicht op te krijgen zijn er voor dit onderzoek interviews met verschillende mensen uit de transportsector afgenomen. Hieruit komt naar voren dat transport in dichte wagens plus en minpunten heeft. Dieren zijn beter beschermd tegen kou, wind of juist hitte. De kans op ziekteverspreiding is kleiner en sommige geïnterviewde transporteurs geven aan dat dieren rustiger en fitter op de nieuwe locatie aankomen.
Andere transporteurs zeggen juist dat er allerlei welzijnsproblemen optreden. Door de hoge bezetting en onvoldoende ventilatie kan de luchtvochtigheid, het ammoniakgehalte en de temperatuur in de truck razendsnel toenemen. Bovendien is het welzijn van de dieren volledig afhankelijk van goed werkende ventilatoren. Als deze het om technische redenen begeven, of de motor valt uit, kan dat direct ernstige gevolgen hebben voor dierenwelzijn. Het komt zelfs voor dat dieren stikken.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
7 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Onzin…beter tegen weer en wind.Kunnen we het leed van de beesten niet meer zien…de beesten verlangen naar wind als ze vervoerd moeten worden.
Silvia, toch raar dat die veewagens juist op voorspraak van de dierenbeschermingsorganisaties zijn ontwikkeld.
En nee, de dieren kunnen we niet meer zien, immers airco werkt alleen in dichte auto’s
Er staat overigens wel VEEVERVOER op die wagens.
Er is maar 1 goede oplossing, stoppen met die walgelijke veehouderij, ben je van alle ellende af en de mens gaat dan een stuk betere toekomst tegemoed met een schoon geweten.
Al dat gesleep met dieren, waar is het voor nodig? ALLES zou op dezelfde plek moeten gebeuren. Dat voorkomt dat al die dieren telkens met veel grof geweld in en uit vrachtwagens gejaagd moeten worden. Maar het scheelt ook enorm veel werk en transportkosten. En dus ook enorm veel minder milieuvervuiling. Dus waarom men maar eindeloos met die miljarden dieren blijft slepen is mij een enorm raadsel.
De beste en meest efficiënte manier om al dat dierenleed te voorkomen is door gewoon geen vlees meer te eten. En liefst zo min mogelijk andere dierlijke producten als melk, kaas en eieren. Het is veel beter voor je gezondheid en conditie en bij mannen ook de potentie. En het is veel beter voor natuur en milieu en tegen de klimaatopwarming. Als je het niet meer eet mis je er niets aan en wil je niet meer terug.
Lekker en gezond eten met een schoon geweten.
Wie wil dat nu niet?
Jeroen, nogmaals: praat geen onzin.
Welke onzin, verklaar U nader.
De veehouderij is walgelijk, milieugevaarlijk, onzinnig en slecht voor je gezondheid, slecht voor de natuur.
Dat zijn allemaal bewezen dingen, wat is de onzin.
Ik ben het met het persbericht van Wakker Dier eens