In landen waar mensen noodgedwongen binnenzitten in verband met strenge maatregelen om COVID-19 te bestrijden, doet nepnieuws over dieren als een lopend vuurtje de ronde.
Wilde dieren zouden in deze plaatsen opbloeien en weer gezien worden op plaatsen waar dat lang niet gebruikelijk was. Kenners waarschuwen voor de negatieve effecten van nep dierennieuws.
Tussen de stortvloed aan nieuws over COVID-19, bereiken ons ook een aantal positieve nieuwtjes over dieren en de natuur. Zwanen die terugkeerden in verlaten Venetiaanse kanalen, dolfijnen die eveneens het helderder geworden water -door minder bootactiviteit- in de waterrijke stad herontdekten. En een groep olifanten die in Yunnan, China een dorp zou hebben bezocht, dronken werd van de maiswijn en de roes uitsliep in een theetuin. Deze nieuwtjes over de natuur die het won van de cultuur, in landen die hard werden geraakt door het coronavirus, werden honderdduizenden keren geretweet of gingen viral op Instagram of Tik Tok. Dieren die in een mensloze wereld van hun nieuw verworven ruimte genoten. Het lijkt te mooi om waar te zijn…en dat was het ook.
Dolphins made their way to Venice canals 🐬💛 #sustainCSUN #changestartsnow #CSUNzero #repost @food_and_travel_addict pic.twitter.com/Rbn2mWPhel
— CSUN Sustainability (@sustainCSUN) March 24, 2020
Locatievervalsing voor extra likes
De zwanen die in één van de posts viraal gingen, zwemmen hun rondje niet in de kanalen van Venetië maar van buureiland Burano. De zogenaamde Venetiaanse dolfijnen werden zelfs niet in de buurt gefilmd. Zij bevonden zich in een haven in Sardinië, vele honderden kilometers verderop. Niemand weet nog waar de foto’s van de schijnbaar dronken olifanten echt vandaan zijn gekomen, maar een Chinese nieuwsreportage ontkrachtte al snel dat de olifanten dronken waren geworden in Yunnan. Laat staan dat ze in een theeveld waren beland om bij te komen van hun wilde avontuur.
While humans carry out social distancing, a group of 14 elephants broke into a village in Yunan province, looking for corn and other food. They ended up drinking 30kg of corn wine and got so drunk that they fell asleep in a nearby tea garden. 😂 pic.twitter.com/ykTCCLLCJu
— Meh (@Spilling_The_T) March 18, 2020
Kaveri Ganapathy Ahuja uit New Delhi postte de veelbesproken tweet over de teruggekeerde zwanen. Ze zag foto’s op sociale media en besloot hieruit zelf een tweet samen te stellen. “De tweet had eenvoudigweg als doel iets te delen dat mij plezier gaf in sombere tijden,” zegt ze tegen National Geographic. Ze had nooit gedacht dat haar tweet zo veel likes zou krijgen. Van plan om hem weg te halen is ze niet, want ze is blij met de aandacht en benadrukt dat haar opmerking over het veel helderdere water niet onjuist is.
https://twitter.com/ikaveri/status/1239660248207589383
Het krijgen van veel likes en reacties “geeft ons een directe sociale beloning,” zegt ook Erin Vogel, sociaal psycholoog aan de Stanford Universiteit in de Verenigde Staten. We krijgen er tijdelijk meer zelfvertrouwen van.
Het is heel waarschijnlijk dat die drang op dit moment groter is, omdat mensen in het reine proberen te komen met een pandemie, een instortende economie en plotselinge isolatie. Het idee dat dieren en de natuur kunnen opbloeien gedurende deze crisis “kunnen ons helpen om een gevoel van zingeving en betekenis te geven – dat we dit met een reden hebben moeten doorstaan,” zegt ze.
Echt positief dierennieuws welkomer dan ooit
Het fenomeen waarbij nepnieuws zich razendsnel verspreidt, laat zien hoe dit soort te-mooi-om-waar-te-zijn verhalen de mensen extra aanspreken in moeilijke tijden. Omdat ze meer stress ervaren zijn ze extra emotioneel en bieden positieve berichten troost. Een onderzoek uit 2016 toont zelfs aan dat de verspreiding van dergelijke sociale fenomenen zo sterk is dat het eenzelfde model kan aannemen als die van de besmetting bij een epidemie.
Waar een nep nieuwsbericht over dolfijnen misschien niet direct veel kwaad lijkt te kunnen, kan er echter gevaar schuilen in het verspreiden van valse hoop in tijden van crisis. Volgens Vogel kan het mensen wantrouwender maken op een moment dat ze zich toch al kwetsbaar voelen. Ontdekken dat goed nieuws niet waar is kan demoraliserender werken dan het nieuws in eerste instantie niet te horen.
Nu mensen door gedwongen of zelf opgelegde quarantaine maatregelen vooral via beeldschermen contact met elkaar en de buitenwereld hebben, blijft het belangrijk om positieve berichten te delen. Als ze maar waar zijn! Zoals het verhaal dat het WNF deelde over een tijger die vermist werd in het door corona geteisterde China, waarop een dappere zoektocht werd ingezet door een aantal toegewijde rangers.
Verhaal uit het veld: rangers op zoek naar een verdwenen tijger https://t.co/N28vc1QJxW pic.twitter.com/WntEayQ6k1
— NatureTodayNL (@NatureTodayNL) March 20, 2020
Maar als ons goede nieuws dan toch over dieren moet gaan, hoeven we het ook niet zo ver van huis te zoeken. Want wie zijn er blijer dat wij ineens zo veel thuis zijn, dan onze eigen trouwe huisdieren! Geniet ook vooral van hen, kijk met extra aandacht naar hoe bijzonder zij eigenlijk zijn en deel! #furryfriends
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Merel Roks