Bij transport van koeien en varkens is 35 graden buitentemperatuur een belangrijke grens, want dan moet volgens het ‘Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen’ het vervoer stilgelegd worden. De NVWA ziet hierop toe, maar hoe vaak wordt er gecontroleerd en gehandhaafd?
Zelden was een hitteplan in Nederland zo noodzakelijk voor mensen, dieren en de natuur. We moeten veel drinken en tegelijk zuinig zijn met water. Echter weer niet voor de vogels en andere dieren in de tuin, want die snakken naar een slokje water en wat schaduw.
Afspraken voor veetransport
Wat voor mensen geldt gaat ook op voor dieren. Het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen (pdf) werd in 2017 bijgesteld, na een tweede evaluatie tussen de betrokken sectorpartijen en de NVWA. De NVWA schrijft:
“In dit plan hebben NVWA en het bedrijfsleven afspraken gemaakt over het transport van varkens, runderen, schapen en geiten bij extreme temperaturen. De afspraken zijn een uitwerking van de algemene regels van de Europese Transportverordening (Vo 1/2005) waarin staat dat dieren bij het vervoer beschermd moeten worden tegen extreme temperaturen.”
Dit wordt aangevuld met:
“Inspecteurs van de NVWA letten bij extreme koude en hitte tijdens exportcertificering en tijdens vervoerscontroles van de landbouwhuisdieren extra op beladingsgraad, watervoorziening en ventilatie in het vervoermiddel.”
Naleving?
Omdat veel ‘gewone’ mensen op vakantie zijn, werken of ergens koelte zoeken, zijn er niet zoveel ‘ogen op de weg’ om te zien in hoeverre er deze weken veetransporten plaatsvinden die niet aan de afspraken lijken te voldoen.
De controle hierop dient plaats te vinden door de NVWA. Die kondigde deze week aan veetransporten meer te gaan controleren door de hoge temperaturen, waarbij gelet wordt op de temperatuur in de veewagens, goede ventilatie, de watervoorziening en het aantal dieren dat wordt vervoerd. Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren stelde over de naleving begin deze week Kamervragen aan de minister van LNV:
“Kunt u helder uiteenzetten welke mogelijkheden de NVWA heeft om op te treden en maatregelen te treffen wanneer zij dieren aantreffen die lijden door hittestress? Wat zijn de ervaringen van de inspecteurs met de wettelijke mogelijkheden, kunnen zij daadwerkelijk handhaven of betreft het open normen die het in de praktijk lastig maken om op te treden?”
Handhaving?
De NVWA schrijft over de aanpassing uit 2017 van de nu geldende afspraken:
“Zo is er besloten dat in gebieden waar het KNMI de ‘code rood’ heeft afgegeven geen exportcertificering plaatsvindt en worden buitenlandse (varkens)slachthuizen geïnformeerd over het Nederlandse tropenrooster. Daarnaast wordt er ook in Europees verband gewerkt aan aanbevelingen voor controles bij veetransport onder extreme temperaturen.”
Controles kunnen tot discussie leiden, onder meer met buitenlandse chauffeurs, omdat onze wetgeving niet overeenkomt met die van andere landen. Of omdat een chauffeur kan zeggen dat het nog geen ‘code rood’ is. Brussel zal een rol moeten spelen om hier lijn in te krijgen, maar het risico bestaat dat tot die tijd te weinig wordt gecontroleerd en onvoldoende gehandhaafd. Esther Ouwehand stelde hierover de vraag:
“Hoe vaak is er in de afgelopen 5 jaar door de NVWA gecontroleerd op hittestress en wat waren de bevindingen van die controles? Hoe vaak is er de afgelopen 5 jaar daadwerkelijk handhavend opgetreden tegen hittestress, op welke gronden is dat gebeurd en waar bestond de sanctie uit?”
Pluimvee en paarden
Omdat de afspraken in het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen feitelijk vrijwillig zijn worden de regels door de sector bepaald. Door de Sectorraad Paarden wordt gewerkt aan een gelijkluidend protocol, maar voor pluimvee geldt het Nationaal plan nog (steeds) niet, zo schrijft de NVWA:
“De pluimveesector is (nog) niet aangesloten bij het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen. Het uitgangspunt dat transport verboden is vanaf een buitentemperatuur van 35ºC is volgens de pluimveesector niet haalbaar omdat er minder geschoven kan worden met de aanvoertijden van vleeskuikens. Voor pluimveetransporten geldt wel onverkort de algemene eis dat dieren bij het vervoer beschermd moeten worden tegen extreme temperaturen. De NVWA ziet hierop toe.”
Misstanden melden
Wij kunnen dieren helpen door een oogje in het zeil te houden. Mocht je iets zien met betrekking tot dieren wat echt niet door de beugel kan, meld dat dan via telefoonnummer 144, en graag ook in een berichtje aan de redactie: info@animalstoday.nl.
Bronnen:
Lees ook:
- Varkens lijden aan hittestress tijdens diertransport
- Klacht tegen varkenstransporteurs en VION wegens hittetransport
©AnimalsToday.nl Bart van Riel
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
4 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Vandaag reed rond 14.00 uur een vrachtwagen vol met kippen op de Hendrik te Kuile straat te Enschede om vervolgens de autobaan te pakken richting Hengelo, Almelo. Ik stond er met de auto naast bij het stoplicht en de dieren waren enorm versuft. Als ik wist dat er een meldpunt was, had ik er meteen werk van gemaakt en mijn auto er dwars voorgezet. Als ik dit bericht gisteren was tegen gekomen had ik er zeker een foto van gemaakt en hem aangegeven. Naam van het bedrijf weet ik niet meer. Het deed me ontzettend veel pijn om de dieren zo te zien. Wanneer we dieren niet meer langer als voedsel zien, houdt het lijden vanzelf op. Iedereen heeft de keus en invloed om dit te laten stoppen.
Vreselijk!!!! Arme beesten 😡
Waarom maken ze niet een ruimte op de boerderij
waar de dieren geslacht kunnen worden ( als dat toch
moet gebeuren)
dan hoeven de dieren ook niet vervoerd te worden !!
Ja, dat heb ik jaren geleden ook al meermalen voorgesteld. Alles op één plek, van hun geboorte tot hun executie. Nu worden vaak talloze biggetjes met geweld een vrachtwagen in gejaagd en dan honderden of nog meer kilometers versleept om ergens anders snel vetgemest te worden en daarna volgt weer de gewelddadige deportatie naar het slachthuis. Onvoorstelbaar al dat gesleep met die dieren en dat moeten we blijkbaar heel gewoon vinden.
Gelukkig komen er steeds meer wantoestanden naar buiten zodat hopelijk steeds meer mensen zullen gaan beseffen dat zij dit niet meer willen en stoppen met vlees eten.
Een dier verdient evenveel respect als de mens. Dit kan echt niet. Hoop dat de overheid nu echt eens wat doet