BBB-minister Wiersma is verkozen tot hét Liegebeest van 2024. De verkiezing van Wakker Dier kwam vroegtijdig ten einde, doordat vier van de vijf genomineerden hun leugens toegaven en aanpasten. En daarmee is deze vijftiende editie van de verkiezing de succesvolste ooit. Nog nooit gaven zoveel genomineerden hun fouten toe.

hét liegebeest
Minister Wiersma is hét Liegebeest 2024 | Beeld: Wakker Dier

Doordat de vier andere genomineerden hun leugens toegaven en corrigeerden, bleef Minister Wiersma als enige Liegebeest over. Zij kreeg mede daardoor maar liefst 80 procent van de 15.000 ingediende stemmen. Leonie Vestering van Wakker Dier:

“Politici als Wiersma kunnen een voorbeeld nemen aan bedrijven, die hun fouten wél durven recht te zetten.”

Volgens Wiersma wordt dierenleed in de Nederlandse vee-industrie ‘erger voorgesteld dan het is’. Maar in deze industrie worden plofkippen door het doorfokken zo zwaar dat ze soms niet meer kunnen staan. Moeten melkkoeien zo veel melk geven onder vaak slechte omstandigheden, dat ze na zes jaar op zijn. Vorig jaar stierven 46 miljoen dieren nog voordat zij aankwamen bij het slachthuis. Vestering:

“De minister weet dondersgoed dat het leed vaak eerder wordt onderschat, maar kiest ervoor om geruststellende sprookjes te vertellen.”

Iglo was de laatste genomineerde die tot inkeer kwam. Zij lieten aan Wakker Dier weten dat de leugenachtige uitspraken over ‘verantwoorde vis‘ van hun verpakking en website worden gehaald.

het liegebeest
Toen ook Iglo zijn leugens corrigeerde bleef Minister Wiersma over | Beeld: Wakker Dier

Eerder beloofde Albert Heijn al de leugenachtige claims op zijn zuivel- en Greenfields rundvleesverpakkingen aan te passen. Muscle Meat, fabrikant van kant-en-klaarmaaltijden met plofkip, schrapte een claim van zijn website over ‘voorop lopen op gebied van dierenwelzijn‘.

Succesvolste Liegebeestverkiezing

Dit was de vijftiende editie van de Liegebeestverkiezing. Het is nog niet eerder gebeurd dat er slechts één kandidaat in de verkiezing overblijft: daarmee is deze editie de meest succesvolle tot nu toe. Met de verkiezing legt Wakker Dier misleidende claims over dierenwelzijn bloot. Die verwarren consumenten en verpesten de markt voor écht diervriendelijke producten. Bij eerdere edities pasten Van Dobben, Albert Heijn en Lidl hun producten aan en trokken onder andere McDonald’s en Plus hun onware uitspraken terug.

Bron:

RCC: Televisiecommercial ‘Boeren houden van koeien’ is misleidend

©AnimalsToday.nl LL