De meeste grote in Nederland actieve reisorganisaties scoren goed op dierenwelzijn, terwijl nog veel andere wereldwijde spelers achterblijven. Dat blijkt uit de eerste wereldwijde ranking van World Animal Protection, waarbij 14 grote toonaangevende reisorganisaties worden beoordeeld op hun beleid ten aanzien van dierenwelzijn. Airbnb heeft de hoogste score ‘zeer goed’, Booking.com en Tripadvisor scoren een ‘goed’ en TUI krijgt een ‘voldoende’. Bekende speler in Nederland, Expedia, scoort een onvoldoende.
Het onderzoek, in opdracht van World Animal Protection en uitgevoerd door de Universiteit van Surrey, kijkt onder meer naar hoe actief de bedrijven zijn in het veranderen van het (lokale) aanbod en het voorlichten van de consument. Belangrijk is ook hoe dierenwelzijn is verankerd in het bedrijfsbeleid. Airbnb scoort onder andere het hoogst omdat dierenwelzijn door het hele bedrijf veel aandacht krijgt. Daarnaast werkt het bedrijf aan bewustwording bij consumenten over wat diervriendelijke keuzes zijn en worden consumenten actief gestimuleerd om misstanden te melden.
Wie scoren slecht?
De ranking laat ook zien dat Expedia onvoldoende scoort. Zo promoot en verkoopt het bedrijf, ondanks publieke druk en meerdere verzoeken om te stoppen, nog steeds kaarten voor attracties waarbij directe interactie en shows met dolfijnen plaatsvinden. Ook andere grote, maar in Nederland minder bekende organisaties, scoren matig of slecht.
Samenwerking
De afgelopen jaren werkte World Animal Protection nauw samen met verschillende reisorganisaties, om het beleid diervriendelijker te maken. Zo weren steeds meer reisorganisaties attracties als olifantenritten, parken waar wilde dieren worden gebruikt als foto-attribuut en activiteiten als zwemmen met dolfijnen. Inmiddels hebben wereldwijd 240 reisorganisaties de belofte gedaan om geen olifantenritten en -shows meer aan te bieden.
Sanne Kuijpers, programmamanager bij World Animal Protection Nederland, is erg blij met de uitkomsten van het onderzoek:
“De grote reisorganisaties laten zien dat zij dierenwelzijn serieus nemen en dat zij ook een actieve rol willen spelen in het diervriendelijk maken van de hele sector. Zij geven daarmee ook gehoor aan de groeiende vraag naar verantwoord toerisme. Uiteraard zijn er ook altijd verbeterpunten, dus als de komende jaren het toerisme weer aantrekt, zal World Animal Protection met zoveel mogelijk bedrijven in gesprek blijven en gevraagd en ongevraagd advies geven.”
Lokale aanbieders
Ondanks de inzet van de reisorganisaties, is dierenleed nog zeker niet verdwenen uit de sector. Sanne Kuijpers:
“Toeristen die alleen een vliegticket kopen, komen in het land van bestemming toch vaak in aanraking met dieronvriendelijke attracties van lokale aanbieders. We zien op sociale media nog steeds olifantenritten en selfies met wilde dieren voorbij komen. Goede voorlichting is daarom essentieel.”
Wilde dieren worden overal ter wereld verhandeld om te dienen als entertainers. World Animal Protection roept daarom met een petitie de wereldleiders van de G20 op een verbod in te stellen op de commerciële handel in wilde dieren.
Bron:
- Persbericht World Animal Protection