Supermarkten hadden het afgelopen halfjaar vaker aanbiedingen van kiloknallerkip dan voorheen. Dat blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. Van alle kipaanbiedingen was 69 procent kip zonder welzijnskeurmerk; in het eerste halfjaar van 2019 was dit nog 63 procent.
De afgelopen vijf jaar nam het promotie-aandeel van kiloknallerkip geleidelijk af. Nu zijn vrijwel alle supermarktketens teruggevallen in hun slechte gedrag. Alleen Plus bleef op de goede weg: zij wist het percentage kipkiloknallers wél verder terug te brengen (-5 procentpunt). Anne Hilhorst van Wakker Dier is teleurgesteld in het slechte gedrag van de meeste supermarkten:
“Dit is een bizarre en onwenselijke ontwikkeling. Supermarkten duwen de consument bewust richting de zieligste kip.”
Alleen Plus verkoopt minder kiloknallerkip
Supermarkten Jumbo, Aldi en Hoogvliet zijn kampioen consument-in-de-verkeerde-kiprichting-sturen. Bij hen betrof respectievelijk 94, 93 en 88 procent van de kipaanbiedingen kip zonder keurmerk. Albert Heijn en Lidl volgen met 75 en 74 procent. Plus promootte als enige supermarkt vaker keurmerkkip dan kiloknallerkip.
WUR-expert
Onderzoek laat zien dat consumenten gevoelig zijn voor vleesaanbiedingen. WUR-expert Willy Baltussen:
“Wij hebben onderzoek gedaan naar kipfilets: die vlogen de winkel uit als er reclame voor werd gemaakt. In onvoorstelbare hoeveelheden.”
Supermarkten zetten vleesstunts in om klanten bij hun concurrenten weg te lokken. Anne Hilhorst:
“Met het promoten van kiloknallerkip stuwen zij de verkoop van leedvlees op.”
Kiloknaller Monitor
Kiloknallers zijn aanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. De Kiloknaller Monitor houdt het aantal vlees- en vleeswarenstunts met en zonder keurmerk bij. Voor deze Monitor volgt Wakker Dier al tien jaar de grootste supermarktketens. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Dus mocht je van mening zijn toch vlees te moeten eten, hou dan de Kiloknaller Monitor in de gaten en laat supermarkten links liggen die stunten met kip zonder welzijnskeurmerk..
Bron:
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Ik begrijp niet dat, terwijl er de laatste jaren al zo enorm veel intens leed en diepe ellende in stallen, bij diertransporten en in slachthuizen naar buiten is gekomen, mensen toch zo massaal vlees blijven eten.
Blijkbaar willen de meesten de waarheid niet weten.
Ik denk dat het een verslaving is en dat men niet af wil kicken van bepaalde stofjes die het eten van vlees in hun lichaam brengen.
Als ik zie hoe agressief sommige mensen op social media reageren wanneer je alleen maar zegt dat je zelf vegetarisch of vegan eet toont dat naar mijn idee aan hoe enorm opgefokt zij zijn door het structureel eten van al dat verdriet, angst, pijn, eenzaamheid, stress van de dieren en de schadelijke stoffen in hun lichamen, die vermoord worden, in stukken gehakt of vermalen en dan door die mensen opgegeten.
Supermarktketens zouden ook het voorbeeld kunnen geven door gewoon structureel op zijn minst voor sterrenvlees kunnen kiezen.
Maar zij misbruiken de honderden miljoenen kiloknallerdieren per jaar om mensen massaal naar de winkels te lokken in de hoop dat zij meteen van alles gaan kopen wat veel extra winst oplevert en hun ervaring is dat dat ook zo werkt.
Het draait alleen allemaal weer om ordinaire financiële winstmaximalisatie, ofwel egoïsme en hebzucht, zonder mededogen, zonder rekening te houden met de ziekmakende gevolgen voor hun klanten en de vervuiling en vernietiging van de aarde.