Nederlanders kopen meer duurzaam voedsel. In de eerste helft van dit jaar werd er ruim 1 miljard euro aan besteed, en dat is 23,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
In de eerste zes maanden van 2011 werd in totaal bijna 17.844 miljoen euro aan voedsel uitgegeven, waarvan nagenoeg 827 miljoen aan duurzaam eten. In het eerste halfjaar van 2012 werd ongeveer 18.057 miljoen euro aan voedingswaren uitgegeven, waarvan plusminus 1.020 miljoen naar duurzame varianten ging. Dat betekent dat de uitgaven aan duurzaam eten met 23,4 procent toenamen, terwijl de totale voedingsbesteding slechts met 1,2 procent steeg.
De cijfers komen uit de Monitor Duurzaam Voedsel, die wordt gemaakt door LEI Wageningen UR, in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. De onderzoekers definiëren ‘duurzaam eten’ als: “voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn, en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is.” Om dat te meten, wordt naar twee criteria gekeken: voor consumenten moeten de extra inspanningen moeten zichtbaar zijn via een keurmerk of label, én de controle op dit keurmerk moet onafhankelijk zijn.