“In plaats van te wachten op boetes uit Brussel kan de Nederlandse overheid beter investeren in maatregelen voor schonere en gezondere lucht,”aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “De lucht is op veel plekken ongezond vies. Daar moet wat aan gebeuren.”
Auto’s viezer dan gedacht
Minister Schultz van Haegen gokt met haar beleid dat auto’s vanzelf schoner worden. Uit de rapportage blijkt dat de prognoses voor schonere auto’s te rooskleurig zijn. Zo zijn onder meer de Euro V voertuigen in de praktijk toch niet zo schoon als gedacht. Stumpe:
“Deze monitoring bevestigt wel dat de overheid niet gewoon kan wachten tot de lucht schoner wordt, maar dat er extra maatregelen nodig zijn. Het RIVM berekent dat het na jaren van verbetering weer slechter wordt. Met het huidige beleid voldoen we zelfs in 2020 niet aan de fijnstofnormen. ”
Na jaren van uitstel zal ook Nederland per 1 januari 2015 overal aan de stikstofdioxidenorm moeten voldoen. Het lijkt eerder de verkeerde kant op te gaan, blijkt uit prognoses in de rapportage. Stumpe:
“De problemen worden op dit moment dus eerder groter dan kleiner. We moeten investeren in strengere milieuzones in binnensteden, fiets, openbaar vervoer en elektrisch rijden. De maximumsnelheid op snelwegen door bewoond gebied moet terug naar 80 kilometer per uur.”
Gezondheid
Luchtvervuiling is een ernstige bron van gezondheidsklachten. Ook onder de Europese normen treden gezondheidseffecten op. Vorige week nog presenteerde de Universiteit van Utrecht een grootschalige studie waaruit bleek dat PM2.5, de fijnere fractie van fijnstof, ook in zeer lage concentraties ongezond is.
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Wat dacht je van de zware luchtverontreiniging in Brabant door al die mega-stallen.
En Groningen mag ook meedoen, daar plaatsen ze gewoon 2 kolencentrales om het buitenland te voorzien van energie.
En vergeet de methaangassen niet uit de vee-industrie.