Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2019: ‘enriched’ plofkip van McDonald’s, ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse runderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes van Jumbo en ten slotte de AH kip met de minste ruimte. Wie wordt Liegebeest 2019?
Wakker Dier organiseert de Liegebeestverkiezing al elf jaar, om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn aan te pakken. Anne Hilhorst van Wakker Dier:
“Bedrijven verbloemen dierenleed met mooie praatjes in plaats van echte stappen te zetten voor dierenwelzijn. Hierdoor krijgen diervriendelijker producten geen eerlijke kans.”
Liegebeestverkiezing 2019
Mensen kunnen van 26 augustus tot en met 15 september meedoen aan de Liegebeestverkiezing 2019 en stemmen op de meest misleidende claim. Hieronder een korte omschrijving van de genomineerde leugens:
Plofkip bij McDonald’s – McDonald’s doet alsof hij is gestopt met plofkip en in plaats daarvan ‘100 procent enriched kippenvlees’ gebruikt. Die verrijking bestaat uit onder andere strobalen en daglicht. Maar McDonald’s verzwijgt dat dit gewoon een snelgroeiende plofkip is, die in zes weken tijd uitgroeit tot een kip van 2,3 kilo.
Tedere melkchocolade van Milka – Milka claimt dat haar melkchocolade gemaakt wordt van ‘teder geproduceerde melk’, terwijl ze kalfjes direct na de geboorte weghaalt bij de moeder. Een melkkoe moet elk jaar een kalf geven. Die kalfjes worden vlak na de geboorte bij de moeder weggehaald en in eenzame huisvesting geplaatst.
Stressvrij Iers rundvlees van Bord Bia – Het diervriendelijke imago van Iers rundvlees wordt bewaakt door Bord Bia: een Iers overheidsorgaan dat het commerciële succes van Iers voedsel in het buitenland stimuleert. Hij spreekt over een ‘heerlijk, stressvrij leven’. Maar ondertussen staat het bedrijf toe dat kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.
Moederloze lammetjes bij Jumbo – De geiten die de melk leveren voor geitenkaas worden met ‘veel liefde en aandacht verzorgd’, zegt Jumbo. Maar lammetjes moeten direct na de geboorte weg bij hun moeder en gaan al snel naar een mesterij. Daar zijn de omstandigheden zo slecht dat zo’n dertig procent vroegtijdig sterft. Met ongeveer zes weken gaan de lammetjes naar de slacht.
Minste ruimte voor AH kippen – Albert Heijn zegt op de verpakking dat zijn kip ‘meer ruimte’ krijgt. Terwijl Albert Heijn met zestien kippen op een vierkante meter de kippen juist de minste ruimte geeft – zonder daglicht. Zelfs discounter Aldi geeft de kippen meer ruimte.
Voorgaande Liegebeesten
Vorig jaar won Rabobank vanwege een reclame waarin ze doet alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen. In 2017 kreeg Albert Heijn de prijs, omdat hij suggereerde dat de serranoham-varkens buiten in de wei lopen.
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Het ene is nog triester en schandaliger dan het andere.
Maar Jumbo, Albert Heijn en McDonald’s vind ik toch wel het meest kwalijke, vooral omdat het over zulk enorm grote aantallen gaat.
Dergelijke omvangrijke concerns zouden eens af moeten stappen van de klant wijsmaken dat zij goed bezig zijn terwijl zij hen aan de andere kant volkomen voor de gek houden.