Niet alleen de milieuvoordelen van een lagere rijsnelheid zijn momenteel actueel. Ook blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport dat langzamer varen door de scheepvaart aan te bevelen is voor het milieu, onze gezondheid en zeker ook voor zeezoogdieren als walvissen en dolfijnen.

scheepvaart
Langzamer varend scheepvaartverkeer zorgt voor minder uitstoot van broeikasgas en luchtvervuiling. Ook aanvaringen met walvissen komen minder vaak voor en de geluidsoverlast voor zeedieren vermindert aanzienlijk | Nik Morris (van Leiden) on Foter.com / CC BY-NC-SA

Langzamer varen heeft, volgens een recent onderzoek uitgevoerd door GL Reynolds Environmental Sustainability Consultants, meerdere belangrijke voordelen. Zoals te verwachten is vermindert een lagere snelheid de uitstoot van broeikasgassen. Ook komt er minder zwarte koolstof, stikstofoxide en zwaveldioxide (NOx, SOx) in de lucht terecht.

Beter voor zeezoogdieren

Daarnaast levert het een forse reductie van het onderwatergeluid op: 20% langzamer varen zorgt voor maar liefst 66% geluidsreductie. Vooral zeezoogdieren als walvissen en dolfijnen hebben baat bij een snelheidsvermindering; aangezien ze geluiden over grote afstanden kunnen opvangen, hebben ze veel last van herrie onder water door scheepvaartverkeer. Door geluidsoverlast raken ze gestrest en kunnen ze waarschijnlijk zelfs stranden. Verder verkleint een lagere snelheid de kans op een aanvaring aanzienlijk, namelijk met 78% als een schip 20% langzamer vaart.

Scheepvaartverkeer hoorbaar op 11 kilometer diepte

Opgetogen

Organisaties Seas at Risk (waarin ruim dertig Europese milieu-organisaties zijn vertegenwoordigd) en Transport & Environment hebben opdracht gegeven tot uitvoeren van het onderzoek. Zij zijn opgetogen over de uitkomst van het verslag. John Maggs van Seas at Risk:

“Dichter bij de heilige graal komen we niet.”

Ook Faig Abbasov van Transport & Environment is zeer in zijn nopjes:

“Vier vliegen in één klap slaan, is al best goed. Als je daarbij bedenkt dat het de reders ook nog eens geld bespaart vanwege minder brandstofverbruik, dan is dit echt een no-brainer.”

Het rapport verschijnt op tijd voor een bijeenkomst van de International Maritime Organization (IMO) in Londen, waar onder meer gesproken wordt over maatregelen om de impact van de scheepvaart op het klimaat op korte termijn te verminderen.

Klimaatdoelstelling

Hoewel een lagere vaarsnelheid ook brandstof en dus kosten bespaart, staan sommige rederijen nog niet te springen om hun snelheid aan te passen. Desondanks kan deze maatregel op een eenvoudige en snelle manier bijdragen aan het streven van de sector om de uitstoot voor 2050 met 50% te verlagen, ten opzichte van het niveau van 2008.

Bronnen:

©Animals Today Angelique Lagarde