Terwijl onze wereld groter lijkt te worden, lijken we als ‘sociaal media mens’ kleiner te denken. Door de sociale media weten we steeds meer en toch ook steeds minder. Meningen vliegen je links en rechts om de oren, iedereen is expert en…niemand lijkt de tijd te nemen om echt naar elkaar te luisteren en om zich te verdiepen in hoe iets in elkaar zit.

Hond nuance
Foto: Vaughan via Compfight cc

In alle snelheid en veelheid van de berichten verliezen we de nuance. We denken dat we onze hond in één zin kunnen verklaren. Terwijl honden, hun gedrag en behoeften complex zijn. Er is maar één onderwerp dat het effect van verminderde nuance lijkt te hebben ontdoken. En dat is het weer.

Het weer is de dans ontsnapt

Terwijl over bijna alles berichten korter, compacter, pakkender, sneller lijken te worden, wordt het weerbericht als enige complexer. Woorden als ‘hoge druk’ en ‘lage drukgebieden’ zijn al lang niet meer de meest ingewikkelde weertermen en de uitgebreide beelden bij het weer maken bij mij dat ik aan het einde van het weerbericht ben vergeten wat het weer nou wordt.

Was diezelfde ontwikkeling van het weerbericht maar te zien bij berichten over honden. Goede beelden, lange uitleg, nuance. In plaats van meteen oordelen, niet luisteren, snel handelen zonder inzicht in wat honden of andere hondenbezitters nodig hebben. Natuurlijk is dat niet makkelijk, in een wereld waarin alles op tempo moet. Waarin we gewend zijn onze mening te geven, zonder tijd te hebben gehad ons grondig te verdiepen in wat er speelt of hoe het zit. Maar onze honden hebben er recht op. En hondenbezitters hebben er behoefte aan dat er naar hen geluisterd wordt als ze in de buitenruimte zijn met hun hond.

Hondenpostzegelproblematiek

Dat blijkt in grote mate uit de reacties op onze ‘Hij doet niets hoor’-week. Hondenbezitters komen elkaar als geen ander in ‘de echte wereld’ tegen. Ze worden samengeperst in steeds kleiner wordende losloopgebiedjes. Ook wel bekend als de ‘hondenpostzegels’. De hoge honddichtheid in ons land speelt de hond(enbeziter) parten. Net als de hoge dichtheid van ongenuanceerde berichten over honden in de sociale media.

De reacties op onze week tonen vooral frustratie. Frustratie over snelle oordelen, over meningen over andermans hond, zonder dat men kennis heeft van wat de hond of diens bezitter nodig heeft. En er is frustratie over het gebrek aan aandacht voor die ander omdat de ‘tweede wereld’ van de sociale media ons bezighoudt. De blik is (bijna oneindig) op de telefoon gericht. In plaats van op de hond of de omgeving. En dat creëert soms onbedoeld hoge drukgebieden waar ze meteorologisch niet zouden moeten zijn.

Nuance in de strijd tegen frustratie

Zonde! Omdat onze honden en wij zelf juist zo kunnen genieten van de rust en ontspannenheid van prachtige wandelingen. Laten we daarom nuance weer wat meer ruimte geven en onszelf ook…

Meer of weten? Doe de ‘sociaal type hond test’ of bekijk de stripjes op Hondenbescherming.nl of op onze Facebook-pagina.

Ineke van Herwijnen, directeur Hondenbescherming ©PiepVandaag.nl