Elk jaar worden ongeveer 4,8 miljoen ezels gedood en hun huiden verhandeld, met name om te voorzien in de Chinese vraag naar traditionele medicijnen.  Deze illegale verkoop van ezelhuiden vindt plaats op sociale media zoals Facebook, waar weinig wordt gedaan om de handel te voorkomen.

ezelhuiden
Grote illegale handel in ezelhuiden op sociale media | Foto (illustratief): publiek domein

Dit is de eerste keer dat de omvang van de illegale handel in ezelhuiden is vastgelegd in een rapport. Onderzoekers van Donkey Sanctuary troffen in veel landen waar de handel in ezelhuiden verboden is, grote aantallen verkopers aan is. Het gaat om onder meer Kenia, Nigeria, Burkina Faso, Senegal en Ghana. Hoewel slechts twintig landen overeenkomsten hebben om legaal ezelhuiden te verhandelen met China, komen de huiden daar aan uit meer dan vijftig landen, aldus het rapport. De handelaren promoten hun verkoop van de ezelhuiden op sociale media-platformen zoals Facebook, YouTube, Twitter en Instagram, wiens algoritmen het gemakkelijk maken voor potentiele kopers om de verkopers te vinden.

Verstrengeld met andere misdaad

Uit het rapport blijkt dat de illegale handel in ezelhuiden verstrengeld is met georganiseerde misdaadgroepen, internationale drugshandel en illegale handel in bedreigde dieren en dierlijke producten. Onderzoekers van de dierenbeschermingsorganisatie vonden een groot aantal handelaren dat naast ezelhuiden ook andere illegale producten zoals drugs, mensenhaar en valse paspoorten verkocht. 20 procent van de verkopers handelde ook in andere producten van wilde dieren, waaronder schubben van schubdieren en ivoor van olifanten. De handelaren maken veelal gebruik van bestaande drugshandelnetwerken om de huiden te vervoeren.

Harder optreden is noodzaak

Marianne Steele, waarnemend algemeen directeur van Donkey Sancturary, zei:

“Door hard op te treden tegen de verkoop van ezelhuiden op hun platforms, zullen online marktplaatsen en sociale media [bedrijven] niet alleen enorme wreedheid voorkomen, maar ook helpen bij het elimineren van andere criminele activiteiten die er omheen plaatsvinden.”

Maar sociale media bedrijven zoals Facebook vinden dat ze al genoeg doen. Vorige maand bracht actiegroep Avaaz bijvoorbeeld het nieuws naar buiten dat ze een bloeiende markt voor illegale handel in wilde dieren, waaronder tijgerwelpjes en luipaarden, had gedocumenteerd op Facebook.

Facebook schendt belofte illegale dierenhandel te bestrijden

In een reactie op het Avaaz-rapport trok Meta, Facebook’s moederbedrijf, destijds de geldigheid van de onderzoeksmethoden en de steekproefgrootte van de studie in twijfel. In een statement zei Meta dat de resultaten geen goede weergave vormden van het werk dat bij het bedrijf werd gedaan om de handel in wilde dieren te bestrijden, inclusief door inhoud te verwijderen van het platform en campagnes te lanceren die mensen moeten ontmoedigen om deel te nemen aan de handel.

Meta heeft niet gereageerd op het rapport van Donkey Sanctuary.

Bron:

©AnimalsToday.nl Meia van der Zee