We hebben fantastisch nieuws! Heineken heeft Wilde Dieren de Tent Uit toegezegd hun marketingbeleid op een diervriendelijke wijze aan te passen. Zo zal Heineken in de toekomst geen reclame-uitingen meer maken met dieren in een onnatuurlijke omgeving. Opnames van dieren mogen voortaan enkel in een natuurlijke omgeving plaatsvinden, met respect voor het soortspecifiek gedrag en de intrinsieke waarde van het dier. Deze nieuwe interne marketingregel past het Nederlandse biermerk toe op wereldwijd niveau. Heineken maakte deze beslissing naar aanleiding van klachten over het gebruik van de Aziatische olifant Laxmi in de nieuwe commercial ‘The voyage’.

Heineken
Photo Credit: PtM 1985 via Compfight cc

Directeur Leonie Vestering van Wilde Dieren de Tent Uit is positief over de uitkomst van het gesprek met John Clark, Director External Corporate Relations van Heineken.

 “Het treurige leven achter de schermen van een wild dier dat gebruikt wordt in een commercial is onzichtbaar voor het grote publiek. Hierdoor wordt het beeld geschetst dat het heel normaal is om een wild dier allerlei rare kunstjes te laten doen. Door het besluit van Heineken wordt dit voor de toekomst voorkomen. Ik ben blij dat Heineken haar verantwoordelijkheid hierin neemt.”

Eerder schreef Vestering een kritisch artikel op PiepVandaag.nl nadat Heineken vragen over het gebruik van de olifant onbeantwoord liet. Inmiddels heeft Wilde Dieren de Tent Uit alle beschikbare informatie ontvangen. Zo is duidelijk geworden dat de opnames 2 jaar geleden al hebben plaatsgevonden. De olifant uit de commercial draagt de naam Laxmi en was destijds ongeveer 52 jaar oud. Laxmi is gedurende 8 uur op de set aanwezig geweest en de opnames hebben ’s nachts plaatsgevonden. Laxmi heeft, zoals dat in India is geregeld, een prive-eigenaar. De gegevens van de eigenaar zijn bekend bij Wilde Dieren de Tent Uit.

Het gedeelte van de commercial waarin Laxmi de acteur een muur op tilt is met behulp van CGI (Computer-generated imagery) gemaakt en heeft niet in werkelijkheid plaatsgevonden. Toch vertonen de beelden heel onnatuurlijk gedrag en zijn er veel olifanten op gruwelijke wijze getraind om deze kunstjes wel te vertonen. Voor de kijker lijkt het nu net alsof de olifant het leuk vindt om dit kunstje uit te voeren. Heineken heeft toegezegd voortaan enkel CGI te gebruiken wanneer de beelden niet in conflict zijn met het natuurlijk gedrag of de natuurlijke omgeving van het dier. Met dit besluit gaat Heineken voortaan respectvol om met haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als een van ’s werelds grootste bierbrouwers.

Persbericht Wilde Dieren de Tent Uit