“Haaammsterren! Oh nee, ik kan geen plofkip meer zien!” zegt de ene hamster tegen de andere in de nieuwe radiospot van Wakker Dier. Wakker Dier reageert met de spot op het fors toegenomen gestunt met plofkip bij Albert Heijn. In 2013 verdubbelde de grootgrutter het aantal aanbiedingende in de folders en op de website vergeleken met 2012.
Het aanprijzen van plofkip staat haaks op een belofte uit afgelopen februari waarin de supermarkten gezamenlijk aangaven dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief. “Schandalig”, vindt Wakker Dier het aanhoudende gestunt.
“Albert Heijn houdt hiermee de verkoop van de omstreden plofkip kunstmatig hoog en draagt daarmee bij aan ernstig dierenleed en het probleem van antibioticaresistentie”.
De hamsters hebben het gehad, zij gaan bij Wakker Dier werken! Veel consumenten zijn de plofkip ook beu, want de verkoop van plofkip neemt af. Luister hier naar de radiospot.
Onderzoek Wakker Dier
Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen in de folders en op de websites van de 8 grootste supermarkten. In 2012 stuntten de bovengenoemde supermarkten 462 keer met plofkip, 20 keer met kip met 1 Beter Leven ster en 3 keer met biologische of 2 sterrenkip. In 2013 waren dat 589 stunts met plofkip, 51 aanbiedingen met 1 ster kip en 4 keer met diervriendelijkere kip.
Gemiddeld is dit een toename van plofkipstunts met 30%. Albert Heijn liet de grootste stijging zien en verdubbelde het aantal plofkipaanbiedingen van 56 naar 112. Andere grote plofkipstunters dit jaar zijn C1000 (128), Dirk/Bas/Digros (108), Emté (94) en Plus (81). Eerder dit jaar liet Wakker Dier zien dat Albert Heijn met regelmaat de verkoop van plofkip opdrijft door te stunten met de voordeelverpakking plofkipfilet.
Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche (CBL persbericht en advertentie, feb 2013) dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen.
Campagne Stop de Plofkip
Begin 2012 startte Wakker Dier een langlopende campagne tegen de plofkip. De plofkip is het meest gehouden dier in Nederland. In zes weken tijd wordt ze vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo. Met 20 anderen leven leeft ze op een vierkante meter in een dichte stal in haar eigen ontlasting. Door de snelle groei hebben de kuikens last van voetzweren, kreupelheid, kortademigheid en hartproblemen. Wakker Dier wil dat Nederland de plofkip in de ban doet en overstapt op kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze krijgt volgens recent grootschalig onderzoek van de Wageningen Universiteit maar liefst 85% minder antibiotica.
Veel grote A-merken zoals Unilever en Struik, tientallen gerenommeerde bedrijfskantines, 24 ziekenhuizen, alle merken babyvoeding en de eerste supermarkt stappen af van de plofkip. Ondanks de stijging in plofkip aanbiedingen, neemt de consumptie van plofkip in Nederland af en de consumptie van kip met een Beter Leven hard toe. ‘Plofkip’ werd uitgeroepen tot woord van het jaar 2012. Wakker Dier blijft campagne voeren voor een plofkip-vrij supermarktschap.
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?