Oud NBA-basketballer Yao Ming heeft door zijn bewustwordingscampagnes tegen haaienstroperij voor een enorme verschuiving gezorgd in de consumptie van haaienvinnensoep. Hierdoor is het aantal haaien dat gestroopt wordt in het land voor de geliefde soep met de helft afgenomen.
Yao Ming, de 2.29 meter lange Chinese basketballer die 8 jaar voor de Houston Rockets speelde en 3 keer voor China meedeed aan de Olympische spelen, had na zijn succesvolle carrière geen zin om uit te rusten. In plaats daarvan zette hij zich in om de haaienstroperij te stoppen, omdat een derde van alle haaiensoorten door de stijgende vraag naar haaienvinnensoep een bedreigde diersoort is.
Statussymbool
Het eten van haaievinnensoep is in China een statussymbool, dat steeds meer Chinezen zich door de stijgende welvaart kunnen veroorloven. De handel in de vinnen is wereldwijd verboden, maar er worden naar schatting jaarlijks nog steeds zo’n 100 miljoen haaien gevangen, waarvan 73% alleen voor hun vinnen. Vaak zijn dit bedreigde haaiensoorten, zoals de hamerhaai en de zijdehaai.
Zonder vinnen teruggegooid
Het stropen gebeurt op een afschuwelijke wijze. De stropers snijden van de gevangen haaien alle vinnen af en gooien ze vervolgens levend overboord waarna ze volkomen reddeloos, een afschuwelijke dood sterven door verstikking, bloedverlies of doordat ze worden opgegeten door andere diersoorten. En dat terwijl de vinnen op zich maar weinig vlees hebben, dat bovendien eenvoudig door iets anders vervangen kan worden.
Wietse van der Werf van The Black Fish en Wildlife Air Service vertelt over de afschuwelijke praktijken van haaienstroperij en hoe dit bestreden wordt:
Stroperij 50% gedaald
De oud-basketballer trok zich het lot van de haaien aan en zette de enorme bekendheid die hij in zijn land heeft in om ze te redden. Samen met WildAid, een organisatie die zich richt op het stoppen van de illegale handel in wilde dieren, hield hij vanaf 2006 een grootscheepse campagne om het Chinese volk bewust te maken van de gruwelijkheden die kleven aan ‘hun’ haaievinnensoepje. Jarenlang was hij frequent te zien in advertenties op billboards, kranten, tijdschriften en TV.
“When the buying stops, the killing can too” was de boodschap van de bewustwordingscampagne tegen haaievinnensoep:
Nu we meer dan 10 jaar verder zijn, is duidelijk dat de campagne een groot succes is: er heeft een enorme verschuiving plaatsgevonden in de consumptie van haaievinnensoep. Hierdoor is het aantal haaien dat voor hun vinnen gestroopt wordt met zo’n 50% afgenomen. Het succes van de campagne is deels te verklaren door het feit dat veel Chinezen niet wisten dat de haaienvinnensoep afkomstig is van haaien, die speciaal voor dat doel werden gestroopt. De letterlijke vertaling uit het Mandarijn is “visvleugelsoep”.
Uit een onlangs gehouden onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de Chinezen nu een verbod op consumptie van haaienvinnen ondersteunt. Hoewel het verbod nog niet is ingevoerd, heeft de Chinese overheid besloten geen haaienvinnensoep meer bij staatsdiners te serveren.
Andere acties
Yao Ming is op dit moment president van de Chinese Basketball Associatie en eigenaar van het professionele basketbalteam met de toepasselijke naam Shanghai Sharks. Maar het mooie resultaat van de haaiencampagne inspireerde hem om zijn bekendheid ook in te zetten tegen de stroperij van andere diersoorten. Samen met WildAid voert hij actie voor behoud van onder andere olifanten en neushoorns. Zo was hij al te zien in “Saving Africa’s Giants with Yao Ming”, een (voor een Emmy genomineerde) documentaire van Animal Planet. Ook speelde hij een belangrijke rol in het verbod op ivoorhandel in China, dat in 2017 werd ingevoerd.
Bronnen:
©Animals Today Liesbeth Riekwel