Het Guggenheim museum in New York zou vanaf 6 oktober van start gaan met de expositie, ‘Art and China after 1989: Theater of the World’. Maar hebben gisteren dankzij de petitie ‘Promote Cruelty-Free Exhibitits at the Guggenheim’, in een verklaring geschreven de expositie niet in hun portfolio op te nemen. De expositie bevatte in verschillende vormen wreedheid tegen dieren, in naam van kunst.
Als reactie op de petitie heeft het Guggenheim het volgende statement op hun website gepubliceerd:
“Vanwege zorgen voor de veiligheid van onze medewerkers, bezoekers en deelnemende artiesten hebben we besloten de kunstwerken “Dogs That Cannot Touch Each Other” (2003), “Theater of the World” (1993), en “A Case Study of Transference” (1994) in de aankomende expositie “Kunst en China na 1989: Theater van de Wereld” niet te tonen. Howel deze kunstwerken eerder tentoongesteld zijn in musea in Azië, Europa en de Verenigde Staten spijt het ons dat geweldsbedreigingen deze beslissing noodzakelijk maken. Als een instituut van de kunsten toegewijd aan het presenteren van een veelvoud aan stemmen zijn we ontzet dat we kunstwerken moeten achterhouden. Vrijheid van expressie is, in verleden en toekomst, van de grootste waarde voor het Guggenheim.”
In de expositie waren verschillende vormen van dierenmishandeling te zien. Zo hebben de Chinese kunstenaars Peng Yu en Sun Yuan in 2003 vier paar pitbulls in harnassen op acht houten loopbanden gebonden voor een ‘live performance’. De dieren stonden tegenover elkaar, rennend naar elkaar toe, zonder de mogelijkheid daadwerkelijk bij elkaar te komen. Een ongelooflijk stresserende en frustrerende situatie voor dieren die getraind zijn om te vechten. Van deze zeven-minuut durende ‘performance’ in China was een video gemaakt, compleet met ‘krankzinnige’ en ‘schuimbekkende’ close-ups die in het museum in New-York tentoon gesteld zou worden.
Een ander voorbeeld was tevens een video van een project van kunstenaar Xu Bing, die tijdens een expositie in Beijing in 1994 allerlei verschillende, zinloze tekens als een zwijn en een zaag op de lichamen van twee varkens stempelde, terwijl de varkens al parend op display werden gezet.
Tijdens de rest van de expositie zouden er ook levende dieren als reptielen, amfibieën en insecten in glazen kooien te zien zijn zodat bezoekers de dieren goed zouden kunnen zien. “Tijdens de drie maanden durende expositie zullen verschillende dieren opgegeten worden en anderen zullen sterven van vermoeidheid. Grotere dieren zullen waarschijnlijk wel overleven. Eens in de zoveel tijd zal een dierenwinkel de dode dieren vervangen.” Schrijft de New York Times in een artikel gewijd aan de expositie.
De petitie was een initiatief van Stephanie Lewis via Change.org, een website waar petities gestart kunnen worden. Lewis schrijft op de website:
“Help ons een boodschap te zenden aan het Guggenheim door deze petitie te tekenen. Laat ze weten dat wreedheid jegens dieren geen plaats verdient in kunst in de Verenigde Naties, evenmin ergens anders in de wereld. Deze aanval op dieren in de naam van kunst zal niet getolereerd of gesteund worden.”
Bron: Change.org, Change.org ©AnimalsToday.nl Thomas van de Pol
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
6 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Kunst is egoisme, dat blijkt, net zo als wetenschappers en dierproeven, waar het vooral om de persoon zijn ambitie gaat ten koste van alles.
Waanzinnig! Kunst?
Walgelijk. Hoe stupide,wreed en gewetenloos kan een mens zijn. Het getuigt van weinig tot geen ( emotionele ) intelligentie om dit soort praktijken toe te laten.
” vrijheid ” om deze ” kunstuiting ” te exposeren?
Wat is het verschil dan als je denkt aan de lampekappen van mensenhuid – gemaakt in de Tweede Wereldoorlog.??
Kijk in de spiegel als je durft – ieder die aan de expo in het Guggenheim heeft meegewerkt en allen die zijn gaan kijken.
Als ze dan dit soort “kunst” willen exposeren laten ze dan mensen gebruiken die daar vrijwillig voor willen kiezen. Misschien is het voor sommigen een mooie manier om “beroemd” te worden.
Hoe kun je opzettelijk misbruik van dieren als kunst zien? Hoe kan het dat een wereldberoemd museum aan dit soort idioterie mee doet en zich zelfs publiekelijk verontschuldigt dat zij er vanwege protesten vanaf zien?
Ik zag dit gisteren op tv. Keer op keer ben ik verbijsterd over wat mensen allemaal voor idioots verzinnen om dieren te misbruiken voor “vermaak”. Het moet toch niet gekker worden. Hoe kan een wereldberoemd museum zo iets toestaan? Of is het stiekem een geslaagde actie om extra aandacht voor hun museum te krijgen en interesseert het hen dan maar even geen lor wat deze dieren aangedaan wordt?
Guggenhein jullie moeten onmiddellijk stoppen met deze dieren mishandeling praktijken