Greenpeace is een internationale campagne begonnen tegen speelgoedfabrikant Lego. Lego en Shell kennen namelijk een samenwerkingsverband, dat onder andere inhoudt dat het merk Shell wordt gepromoot door middel van logovertoon (de welbekende schelp) op de populaire bouwspeelgoedstukken.

lego
© Greenpeace

De natuurbeschermingsorganisatie vindt dat Lego verkoop boven het milieu en de toekomst van kinderen stelt en een heel verkeerd signaal geeft. Aan de andere kant gebruikt Shell dankbaar het populaire speelgoedmerk om hun controverse met betrekking tot onder andere hun Noordpool-programma te neutraliseren.

Volgens Greenpeace is de meest recente deal van Shell met Lego 116 miljoen dollar waard en wereldwijde verkopen voor Shell stegen met 7,5% dankzij de promotionele activiteiten.

lego
© Greenpeace

Kinderen

Ian Duff, campagneleider voor het “Save the Arctic”-programma zegt:

“Klimaatverandering is een enorme bedreiging voor alle kinderen ter wereld, maar Shell probeert de magie van Lego te gijzelen om hun rol daarin te verbloemen. Het gebruikt Lego om hun imago op te vijzelen en aandacht af te leiden van hun donkere voornemens om de Noordpool te gaan exploiteren voor olie. Shell bebruikt de liefde van kinderen voor het speelgoed(merk) om een loyaliteit op te bouwen die het niet verdient. Het wordt dat Lego een einde maakt aan deze deal. We roepen het merk dan ook op om op te komen voor de bescherming van de Noordpool en voor kinderen door Shell voorgoed vaarwel te zeggen.”

Greenpeace is een petitie gestart

Bron ©PiepVandaag.nl