Vandaag heeft de Prada Group in Milaan aangekondigd dat ze geen bont meer zal gebruiken voor haar ontwerpen en andere producten. Het nieuwe beleid gaat in vanaf de SS2020 damescollecties. De huidige collectie wordt nog wel verkocht tot de voorraad op is.
Dit maakt Prada bekend samen met de Fur Free Alliance (FFA), een coalitie van meer dan 50 dierenbeschermingsorganisaties uit meer dan 40 landen, waarvan Bont voor Dieren de Nederlandse vertegenwoordiger is. Hier ging een positieve dialoog aan vooraf tussen de Prada Group en de FFA-leden, LAV en The Humane Society of the United States. Miuccia Prada zegt hierover:
“De Prada Group zet zich in voor innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ons bontvrije beleid – dat wij zijn gaan voeren na een positieve dialoog met de Fur Free Alliance, in het bijzonder met LAV en de Humane Society of the United States – is een verlengstuk van die betrokkenheid. Door te focussen op innovatieve materialen, kan het bedrijf de creatieve grenzen van het ontwerpen verleggen en tegelijkertijd aan de vraag naar ethisch verantwoorde producten voldoen.”
Joh Vinding, voorzitter van de Fur Free Alliance:
“Wij prijzen de Prada Group voor het feit dat ze stoppen met het gebruik van bont. De Prada Group sluit zich met haar verschillende merken aan bij de groeiende lijst van bontvrije merken die inspelen op de veranderende houding van de consument ten opzichte van dieren.”
Brigit Oele, programmamanager bij Fur Free Alliance:
“De Prada Group besloot al snel om te stoppen met bont toen ze, iets meer dan een jaar geleden, het gesprek met ons aangingen. Het Fur Free Retailer Programma omvat 1.000 kledingwinkels, -merken en modehuizen. Hieruit blijkt dat deze wereldwijde beweging snel aan kracht wint. Het is zeer onwaarschijnlijk dat bont ooit zal terugkeren als een aanvaardbare trend. Dit is een geweldige dag voor dieren!”
Natalie Wanga, directeur Bont voor Dieren en vice-voorzitter Fur Free Alliance:
“We zijn verheugd met de aankondiging van de Prada Group. Hiermee is bewezen dat samenwerking en open dialoog tussen ngo’s en het bedrijfsleven tot constructieve en innovatieve resultaten leidt. Als een van grootste en toonaangevende modehuizen geeft de Prada Group een krachtig signaal naar de rest van mode-industrie: bont is altijd dieronvriendelijk, schadelijk voor het milieu en brengt zelfs gezondheidsrisico’s mee voor de drager. Dit pas binnen het concept van maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de huidige en komende generaties.”
Bron:
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Ook weer goed nieuws.
Ook al gaat vooruitgang vaak tergend langzaam, er is toch duidelijk een overgang naar steeds minder bont en natuurlijk volkomen terecht!
Neanderthalers liepen met dierenhuiden om hun lijf, maar moderne beschaafde dames en heren, meisjes en jongens willen zo iets toch niet meer?