Als onderdeel van de nieuwe staatsbegroting en –regels worden plastic wegwerptassen in de staat New York verboden. Bovendien moeten bestuurders in Manhattan – het drukke zakendistrict van de stad New York – uitstoot-heffing gaan betalen in de vorm van tol.
De staat New York wil ambitieuze stappen nemen om de milieu- en vervoersproblemen aan te pakken waarmee de stad al lange tijd kampt.
“Met deze begroting geven we duidelijker dan ooit aan dat we voor progressief beleid kiezen,”aldus de Democratische gouverneur van New York, Andrew Cuomo.:
“Grote problemen vragen om grote oplossingen.”
Einde aan plasticvervuiling
De staat New York is de derde in rij na Californië en Hawaii met een verbod op plastic wegwerptassen. Per 1 maart 2020 geldt het verbod voor de meeste plastic wegwerptassen in de detailhandel, zoals supermarkten. County’s van de staat New York mogen zelf bepalen of ze 5 dollarcent zullen rekenen voor papieren tassen, waarvan 2 cent is bedoeld voor lokale overheden en 3 cent voor de federale milieubeschermingsorganisatie. “Het gemak van de plastic wegwerptas weegt niet op tegen de milieuschade“, aldus Carl Heastie, spreker van het staatsbestuur van New York:
“Minder plastic tassen betekent minder zwerfvuil op straat en minder watervervuiling.”
CO2-taks
Wat betreft de uitstoot-heffing: de precieze hoogte van de tol in Manhattan is nog niet bekend, maar in een rapport dat vorig jaar uitkwam werd een bedrag van bijna 12 dollar per personenauto genoemd. Deze zogenoemde uitstoot-heffing is een primeur in de Verenigde Staten en zal in 2021 ingaan. De maatregel moet autorijden ontmoedigen, en met de opbrengst ervan krijgen zowel de New Yorkse metro als de regionale spoorverbindingen (die voornamelijk wordt gebruikt door forenzen) een financiële impuls. In steden als Londen, Singapore en Stockholm zijn al soortgelijke tolmaatregelen ingevoerd.
Eindelijk hoge prioriteit
Er werd al jarenlang geroepen om uitstootheffing in de vorm van tol, maar de plannen werden keer op keer van de hand gewezen: ze waren politiek kansloos. Dit jaar gaf gouverneur Cuomo de plannen echter de hoogste prioriteit, samen met een hervorming van de Metropolitan Transportation Authority, de kolossale organisatie dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in de stad. Scott Rechler is voorzitter van de Regional Plan Association, een non-profitorgaan dat de regio New York adviseert op het gebied van levenskwaliteit en economische concurrentiepositie (en voormalig bestuurslid van de Metropolitan Transportation Authority). Hij verwoordt deze blijdschap:
“Als ons openbaarvervoersysteem het kloppende hart van onze stad is, dan zijn onze slagaders ernstig verstopt. Uitstootheffing is de juiste oplossing op het juiste moment, en het past bij de stad New York om deze maatregel als eerste in de Verenigde Staten in te voeren.”
Bron: NBC New York
©AnimalsToday.nl Anne Douqué